Natur og Ungdom og Naturvernforbundet reagerer etter at byrådet torsdag i forrige uke valgte å utsette saken om valg av ny forbindelse til Kvaløya. Organisasjonene mener det haster å få klar Tromsøs søknad om bymiljøavtale, og at vedtaket som gjøres må være forenlig med nullvekst i personbiltrafikken.

– Vi er bekymret for konsekvensene dette har for utforming av en ny søknad for bymiljøavtale i Tromsø. Tromsø har bare tid av veien dersom vi skal klare å få en avtale så tidlig som mulig. Når kommunen jobber med å realisere dette, blir det dumt å bruke så mye tid på forbindelsen. Særlig når alle faglige råd sier at det kun er to alternativer, forklarer Anton Petter Hauan, leder i Naturvernforbundet i Troms til iTromsø.

– De har den informasjonen de trenger

Både Natur og Ungdom og Naturvernforbundet mener at det ikke lenger burde være et spørsmål om hvilket alternativ byrådet burde vedta.

– Vi må innse at en Håkøyforbindelse som fører til byspredning og trafikkvekst vil veie mot oss i konkurransen om bymiljøavtale. Ei kollektivbru til Selnes eller 0-alternativet er de eneste alternativene som vil kunne utløse statlig støtte til en sårt trengt bymiljøavtale, sier Maria Karlsen, leder i Tromsø Natur og Ungdom i en pressemelding.

Etter at saken ble utsatt gikk byråd for byutvikling, Ragni Løkholm Ramberg, ut og begrunnet avgjørelsen med at byrådet venter på mer informasjon fra sentralt hold. Hauan sier at man ønsker en redegjørelse for hvilken informasjon byrådet mangler.

– I vår mening har de den informasjonen de trenger, og vi ønsker at man skal bli ferdig med Kvaløyforbindelsen og begynne å fokusere på de viktige tingene i bymiljøavtalen. Som for eksempel hvordan man skal begrense privatbilisme i Tromsø, sier han.

Ønsker bru til Selnes

Hauan utdyper at en forbindelse via Håkøya ikke vil være forenelig med bymiljøavtalen.

– Saksdokumentet de hadde oppe til behandling slår ettertrykkelig fast at en forbindelse via Håkøya ikke er forenlig med målet om nullvekst i byens privatbilisme, sier han.

– Hvis byrådet faktisk ønsker en bymiljøavtale, har de all informasjon de trenger for å fatte et vedtak. Økt veikapasitet fører til trafikkvekst. Dersom de vil ha en ny forbindelse, må de vedta ei bru til Selnes, som er forbeholdt kollektivtransport, nyttetrafikk, syklister og gående, sier Karlsen i en pressemelding.

Tar gjerne et møte

– Jeg er glad for at vi blir stilt strenge krav til av Naturvernforbundet og andre miljøorganisasjoner, og jeg håper og tror at vi kan innfri kravene, sier Ramberg, som gjerne tar et møte med miljøvernorganisasjonene.

Men på den andre siden må de ta inn flere perspektiv enn kun miljø, mener hun.

– Vi må se på den klokeste samferdselsløsningen og beredskapsperspektivet. Vi må se helhetlig på det når vi vurderer hvilken løsning som er klokest, påpeker byråden.

Spørsmål om finansiering

Ramberg forteller at den informasjonen som mangler dreier seg om finansiering av forbindelse via Håkøya.

– Vi må vite hvordan de to forbindelsene står mot hverandre med tanke på sannsynlighet for gjennomføring og mulig finansiering, sier Ramberg og legger til:

– Skal man kun se på miljøvern isolert sett, er det 0-forbindelsen som er alternativet. Og det er ikke aktuelt på grunn av beredskap.

Ramberg er trygg på at Tromsø kommune skal komme i havn med en bymiljøavtale.

Anton Petter Hauan, leder i Naturvernforbundet i Troms.