Dette spesialfartøyet koster 30 millioner – nå er det sjøsatt

Salmars splitter nye fôrflåte, en investering til nesten 30 millioner kroner, ble i dag døpt og sjøsatt.
nyheter

Salmars nye fôrflåte, en koloss på 2.000 tonn med et flateareal på 680 kvadrat, fikk i dag navnet «Tromsøy» av gudmor Malin Myrlie (24), tidligere nestleder i styret til Håp i havet-konferansen og resten av det gamle styret.

– Det er en takk for det utrolige arbeidet de la ned i fjorårets konferanse. Oppdrettsnæringen er i vekst, og det er disse studentene og tidligere studentene som er fremtiden vår, sier samfunnskontakt i Salmar og arrangementsansvarlig, Irene Lange Nordahl.

Skal til yttersida

Flåten, som i løpet av dagen går fra kai til Salmars nye lokasjon «Småvær» på yttersida av Kvaløya, huser både en fullverdig bodel, kontorer og et enormt fôranlegg.

– Vi er opptatt av sikkerhet, for både folkene våre og fisken vår, og da må man ha ordentlige fasiliteter og de må tåle utsatte lokasjoner, forteller teknisk driftssjef i Salmar, Odd-Arne Korneliussen.

Toppmoderne flåte

Ifølge mannen som ledet byggingen av flåten, daglig leder i det Os-baserte firmaet Marine Construction AS, Tore Håkon Riple, ligger det et solid stykke arbeid bak den flytende arbeidsplassen.

– Dette er den aller nyeste og beste flåten vi har bygget, og den er kulminasjonen av vårt årelange samarbeid med Salmar og de erfaringene vi har gjort oss der, sier han, og fortsetter:

– Det har tatt ett år og har krevd ekspertise innen en rekke fagfelt. Her har elektrikere, betongarbeidere, tømrere, diverse ingeniører og sågar biologer vært involvert. Resultatet er en flåte som ivaretar strenge HMS-krav, har alle tenkelige fasiliteter for de ansatte – og det med null utslipp – og gir en effektiv fôring av fisken.

– Skyhøy kompetanse

Om bord på flåten er det åtte store tanker som hver holder 75 tonn laksefôr og et eget senter for distribusjon av fôret.

– Å få dette til å gå sømløst uten feil har tatt flere tiår, men vi er endelig der i dag. Men det er vel så viktig at utstyret blir godt ivaretatt, og der kommer kompetente medarbeidere inn. Og det er virkelig Salmars ansatte. Det er unge arbeidere med skyhøy kompetanse, sier Riple.

Flåten driftes i skift av tre arbeidere og en driftssjef.

Null utslipp

Det har ifølge Nordahl hele tiden vært viktig for Salmar å unngå unødvendige utslipp og forurensing som følge av oppdrettsvirksomheten.

– Vi har derfor ønsket oss en flåte som lager minst mulig avtrykk på miljøet, og det har vi fått.

– Vi har et renseanlegg som tar unna alt av menneskelige utslipp – kloakk og lignende – og gjør det om til rent vann og tørrstoff, forklarer Riple.

– Vannet er så rent at det kan drikkes når det kommer ut, legger Korneliussen til.