Det var i fjor sommer at Schmidt hadde sin Subaru Outback 2010-modell inne hos Bilmester1 (Automester) for en full service, deriblant sjekk av registerreim.

Der var beskjeden at reima var ok, men få uker etterpå fikk Schmidt motorhavari som følge av at den røk. Han har derfor krevd erstatning hos verkstedet, noe retten nå har stilt seg bak.

Var ikke sjekket

Verkstedet argumentere i retten med at Schmidt sa han trodde reima var skiftet, men at han ikke var helt sikker. Derfor tok de kun en utvendig sjekk av den, der den så grei ut. En utdypende sjekk ville koste rundt 10.000 kroner, omtrent det samme som å bytte reima.

Retten mener dette er noe verkstedet burde opplyst om, og at de derfor kan stilles til ansvar for skadene som kom som følge.

Betaler mindre

Schmidts ønsket en erstatning på 75.000 kroner, som var det han fikk i redusert pris hos Teknisk Bureau som følge av skadene på motoren. Bilmester1 la derimot fram dokumentasjon som viste at disse skadene kunne vært reparert svært billigere, hadde Schmidt bare undersøkt nærmere.

Retten legger derfor til grunne at skaden kunne vært reparert for 30.000 kroner. De trekker også fra de 10.000 kronene det ville kostet å skiftet reima, og idømmer Bilmester1 et erstatningskrav på 20.000 kroner. Partene må betale saksomkostninger selv.