BERLIN/BERGEN/TROMSØ: «Av carte blanche» er tittelen på forestillinga som er en del av en forestillingsserie laga av hele kompaniet Carte Blanche. I denne festspillforestillinga møter danserne «den spennende cross-over-artisten Anneli Drecker, som i over 25 år har framkalt gåsehud hos publikum med sin nesten utenomjordiske stemme», som Carte Blanche selv uttrykker det.

Tidligere i serien har Carte Blanche jobba sammen med band og artister som Motorpsycho, Susanna, Hemmelig Tempo, Alain Franco og Thea Hjelmeland. Siste artist ut er Anneli Drecker som kommer med band til Grieghallen 6. juni. Fire dager senere blir det en ny opptreden i Stavanger Konserthus.

«Drømmeoppgave»

– Det er ei drømmeoppgave jeg her har fått. Å få lage musikk til Carte Blanche er noe jeg alltid har drømt om. Jeg har alltid beundra det dette dansekompaniet gjør på scenen, sier Anneli Drecker på telefon fra Berlin hvor hun nå er på turne med a-ha.

Hun forteller at hun til denne forestillinga både har skrevet en del ny musikk, tar litt fra bestillingsverk hun har gjort og har henta fram overskuddsmateriale fra ting hun har jobba med tidligere, men som ikke har passa inn i noen av plateutgivelsene.

Mer eksperimentelt

– Jeg prøver å gjøre noe mer eksperimentelle ting med litt lengre løp for å gi mer rom for dansen, forklarer Anneli Drecker.

I tillegg kommer hun til å presentere litt fra utgivelsen «Rocks and Straws» i nye arrangement.

Med seg på scenen skal Anneli Drecker ha jazzmusikerne Eivind Aarset (gitarer) og Wetle Holthe (trommer), og hun vil selv traktere diverse tangentinstrumenter i tillegg til å gjøre den vokale jobben.

Utfordrer tradisjonene

– I denne forestillingsserien står hele kompaniet bak det danserne skaper på scenen. Ved å fjerne koreografen utfordrer de kutyme og tradisjon i dansekunsten og åpner for nye tolkninger av konsept og estetikk. Danserne iscenesetter seg selv, etter en konstant prosess av forhandling og aksept seg imellom. Denne komplekse enigheten møter ulike musikalske gjester. Slik dannes forestillinger hvor fusjonen av to kunstneriske uttrykk får enestående sceneøyeblikk til å oppstå, opplyser Kristin Lystskjold Raknes, markeds- og informasjonssjef ved Carte Blanche.

– De artistene vi har jobba med så langt har sitt musikalske ståsted i forskjellige sjangrer, og det har gitt forestillinger med ulike uttrykk som også har gitt store forskjeller i dynamikken i de forskjellige forestillingene.

Forberedt og improvisert

Kristin Lystskjold Raknes forteller at danserne har jobba mye med å danse på denne måten, men det som skjer i forestillingene er i hovedsak improvisert.

– Musikerne og danserne har i de fleste tilfellene møttes kun dager før forestilling. Danserne kjenner musikken på forhånd, men ikke rekkefølgen på den. Det er planlagt litt hvor på scenen ting skal foregå. Ellers oppstår det meste i møtet på scenen mellom musikken og danserne, forklarer hun.