Mandag ble resultatene fra en rapport utført av Senter for økonomisk forskning (SØF), på oppdrag for Kunnskapsdepartementet, offentliggjort.

Den viste at ni av ti videregående skoler i de nordligste fylkene har lavere skolekvalitet enn landsgjennomsnittet. Alle de seks videregående skolene i Tromsø viste seg å ligge langt under gjennomsnittet, og ble vurdert med karakterer fra 1,2 på det laveste til 2,1 på det høyeste.

Har tatt grep

Tromsdalen videregående skole er en av skolene i Tromsø som kommer dårligst ut. Skolen har blitt vurdert til karakteren 1,6 på en skala fra 1 til 6. Landsgjennomsnittet i undersøkelsen er til sammenligning på 3,1. Rektor Torill Hvalryg kjenner seg ikke igjen i vurderingen av skolen.

– Det opereres med fire år gamle tall i rapporten. Jeg tror alle ble litt overrasket da denne rapporten kom. Det er tall fra 2012, og i hele Troms har det skjedd en stor utvikling i skolene de siste årene, sier Hvalryg til iTromsø.

Hun forteller at 2012 var året med den katastrofalt laveste gjennomføringsprosenten siden hun ble rektor og viser til at det siden da er det tatt store grep for å heve skolen.

– Urettferdig

– I år har vi 1,1 prosent frafall. Det er jobbet mye med vurderingsarbeid og tilrettelegging av opplæring og spesialundervisning, samt arbeids- og læringsmiljøet. Jeg synes kommunen har gjort en god jobb med å utarbeide strategier for skolene for å nå målene, og så er det opp til skolene å sette i gang tiltak, sier Hvalryg.

– Jeg føler meg litt urettferdig behandlet. Den karakteren vi har fått i rapporten gjenspeiler ikke det nivået vi er på nå. Det er ikke artig å få den rapporten slengt i øynene, men vi må bare jobbe for å bli bedre, utdyper hun.

Rektoren legger til at det snart skal arrangeres et møte med alle rektorer i Tromsø og at de vil vi se nærmere på hvilke indikatorer som er brukt for å bygge opp undersøkelsen.

Kjenner seg ikke igjen

Eva Sparrman er rektor ved Breivang videregående skole. Skolen er vurdert til karakter 1,2 i rapporten, og kommer dermed ut som den skolen med lavest skolekvalitet i Tromsø.

– Jeg må innrømme at jeg er litt opprørt. Det er veldig urettferdig å få den representert og at den skal fremstille en sannhet. En liten trøst er at det er likt over hele Troms, ettersom vi er på bunn alle sammen.

Hun stiller seg undrende til rapporten og forteller at de ansatte ikke kjenner seg igjen med tanke på det arbeidet som gjøres i skolen.

– Vi har grunn til å undre oss over indikatorene og om resultatet er riktig. Samtidig må det sies at vi ikke er ukjent med at de tre nordligste fylkene kommer dårligst ut. Men dette med skolestrukturen i fylket har vært utredet, og det er gjort store forbedringer de siste årene.

Stiller spørsmål

Hun legger til at det i undersøkelsen er tatt utgangspunkt i syv skoleindikatorer, hvor tre av dem forutsetter at elevene følger alle terminer.

– Her tas det blant annet ikke hensyn til omvalg. I rapporten er også alle yrkesfagselever sett under ett. Det er store forskjeller på yrkesfagene, og her er ikke yrkesfagene skilt fra hverandre.

Ifølge Sparrman går 84 prosent av elevene ved Breivang videregående skole ett eller to skoleår ved skolen.

– For elevene som startet i 2008/2009 var det flere som gikk ett år på Breivang før de 2. året søkte seg over til de ulike utdanningsprogrammene ved Breivika. Nå er det gjort grep i Tromsø slik at yrkesfagene er omorganisert og i større grad samlet. Det bidrar til stabilitet, sier rektoren.

Feilaktig og forenklet fremstilling

Hun peker på at fylkeskommunen har jobbet mye med å utarbeide en strategiplan for skolene som de har sett gode resultater av det de siste årene.

– Dette kommer ikke fram i denne rapporten. De siste årene har vi jobbet sammen og mer målrettet, og slikt må man nok vente noen år før man ser resultatene av. Resultatet i rapporten gjenspeiler ikke nivået i skolen i dag. Det er en omfattende rapport som ikke er helt enkel å sette seg inn i. Vi er ikke sikre på hva som ligger bak dette resultatet og håper på en diskusjon rundt rapporten og en grundig gjennomgang av den.

– Men jeg mener rapporten gir en feilaktig, eller i hvert fall en forenklet, fremstilling av skolen. Så får vi se hvordan vi følger dette opp. Men det er klart at hvis det er grep vi kan gjøre for å bli bedre så er vi selvsagt interesserte i det, sier Sparrman.

BREIVANG VGS: Skolekvaliteten ved Breivang videregående skole vurderes til karakter 1,2 og er dermed den skolen i Tromsø som kommer dårligst ut. Foto: Tor Farstad, Tor Farstad
TROMSDALEN VGS: Vurderes til karakter 1,6 i rapporten om skolekvaliteten ved de videregående skolene over hele landet. Foto: Jon Terje Eiterå