VESTREGATA: Like før klokken halv ni torsdag kveld ble vedtaket formelt fattet, etter at både byråd og kommunestyregruppe hadde stilt seg bak forslaget om å bygge ny Kvaløya-forbindelse mellom Langnes ved flyplassen og Selnes på Kvaløysletta.

– Mitt råd til forsamlingen er at vi ikke går for Håkøya-alternativet, men at vi støtter forslaget om Selnes, sier Ragni Løkholm Ramberg til iTromsø da vi traff henne før møtet.

Enstemmig for Selnes

Og hun fikk det som hun ville. Et enstemmig representantskap støttet det såkalte A5-B3-alternativet – som innebærer en ny Tverrforbindelse i tunnel, og en bru cirka halvannen kilometer sør for dagens Sandnessundbru.

Ifølge henne er det to hovedgrunner til det.

– Vi må sette oss i en slik posisjon at vi kan få på plass en bymiljøavtale – og få bygget Kvaløya-forbindelsen innen rimelig tid. Og bymiljøavtalen er den sikre realistiske finansieringsmetoden vi har, sier hun.

Innskjerpede miljøprinsipper

Det har de siste månedene vært debatt om hvorvidt det ville være mulig å få bymiljøpenger til Håkøya-alternativet som ikke oppfyller de samme miljøkravene som Selnes-alternativet, men det tilbakeviser nå Ramberg.

– Det har vært usikkerhet rundt om prinsippene rundt bymiljøavtaler skulle endres. Det vil neppe skje, sier hun.

Hun og byrådsleder Kristin Røymo var torsdag i møte med statssekretær i Samferdselsdepartementet Amund Ringdal der det kom tydelige signaler om det motsatte.

Tydelige signaler

– Han sa at alle bymiljøavtaler er individuelle og skal forhandles om. Men har var veldig tydelig på at prinsippene ikke skal lempes på – snarere tvert om, sier Ramberg.

– Selv tror jeg på at prinsippene vil skjerpes inn, det ble flere ganger henvist til Parisavtalen om miljø i det møtet vi hadde med departementet, sier byråden.

På representantskapsmøtet deltok Rigmor Thorsteinsen, avdelingsdirektør i Statens vegvesen. Hun gikk gjennom kommunedelplanen for Kvaløya-forbindelsen og den nye Tverrforbindelsen.

Gjennomgang av alternativene

Hun gikk også gjennom hvilke forhold som veivesenet la til grunn da etaten landet på bru til Selnes.

– Jeg skal orientere om hele kommunedelplanen, og de alternativene som vi har foreslått. Jeg vil også orientere om hvorfor vi mener at Håkøya-forbindelsen ikke er foretrukket, sa Thorsteinsen til iTromsø før møtet.

Fredag skal byrådet vedta planforslaget – som deretter skal videre til kommunestyret for endelig vedtak.

FOREDRAG: Avdelingsdirektør i veivesenet, Rigmor Thorsteinsen, fortalte om kommunedelplanen for veialternativene til Kvaløya.
BYRÅD: Ragni Løkholm Ramberg (til venstre) anbefalte Selnes-alternativet.