RAMFJORD: På kort tid har en underskriftskampanje på minsak.no fått 339 signaturer. Saken handler om å få en utvidelse av planområdet for ny E8 i Ramfjord, enten ved å omfatte hele veistrekningen fram til Tromsdalen eller ved tunnel fra Ramfjordmoen til Tomasjord.

Nå er oppropet sendt videre til kommunestyret.

Under ett døgn

Det er Stefan Kusterle (32) som står bak underskriftskampanjen.

– Jeg synes politikerne og veivesenet tenker galt, og jeg vil få dem til å tenke rett. Det er det tydeligvis flere som vil, for på under ett døgn ble det nok signaturer til at saken sendes til kommunen, forteller han til iTromsø.

Minsak.no er en side i regi av Kommunal- og moderniseringsdepartementet, som skal gjøre det enkelt for alle å legge fram sine politiske hjertesaker i lokalsamfunnet. Får du underskrifter fra to prosent av innbyggerne, alternativt 300 i kommunen eller 500 i fylket, må kommunen eller fylkeskommunen vurdere saken din.

– Merkelig strekning

Kusterle reagerer blant annet på at planområdet for ny E8 kun omfatter strekningen Sørbotn–Laukslett.

– Det er meget rart at de vil bygge en vei som begynner et sted der ingen bor og slutter et sted der omtrent ingen bor. Det er ingen som kjører bare denne strekningen, folk kjører ikke fra sør i Ramfjord til nord i Ramfjord, de skal jo til byen. Politikerne insisterer på å bygge en liten bit vei som bidrar til at man beholder en stor omvei i fremtiden, og det synes jeg virker så meningsløst.

Vil ha tunnel

Underskriftskampanjen gjør det klart at de ønsker at kommunen enten må utvide planområdet til å omfatte strekningen Sørbotn–Tromsdalen, eller vurdere tunnel fra Ramfjordmoen til Tomasjord.

– Vi ber om en utredning av det totale oppgraderingsbehovet for E8 fra Ramfjorden til byen og at man veier kostnader og arealbehov opp mot en tunnel fra Ramfjordmoen til Tomasjord, før man bygger en veibit som senere kan bli unødvendig, heter det i oppropet.

Kusterle er også en av administratorene som står bak Facebook-siden «Tindtunnel», som nå har 900 likerklikk.

– Jeg vil legge til rette for å få bygd en fornuftig vei, og det må ikke bli som en politisk seier å få bygd den lille biten av E8. Man må se området og situasjonen under ett, og det er flere fordeler ved tunnel. Flere av ulykkene på E8 skjer på grunn av at det er glatt, sporete vei eller lignende, og alt dette kan man unngå med tunnel. Da får man også to innfartsveier til Tromsø, slik at man slipper omkjøring via Malangen hvis den andre er stengt. Bare det i seg selv er så viktig at man burde lagd tunnel, mener han.

Til ordføreren

iTromsø har tidligere omtalt nettstedet minsak.no, og hittil er seks saker foreslått i Tromsø kommune.

– Et forslag som har samlet 300 underskrifter, sendes til ordfører som tar den til kommunestyret for en vurdering om kommunen skal behandle saken, uttalte Røymo tidligere denne uken.

ENGASJEMENT: Engasjementet til Stefan Kusterle og 338 andre har ført til at nye innspill til E8 nå tas til kommunestyrt. Foto: Privat
TUNNEL: Illustrasjon som viser tunnel gjennom Tromsdalstinden.