– Finansieringen av Kvaløyforbindelsen vil være del av en bymiljøpakke. Om vi får en slik avtale på plass så dekker staten 50 prosent av veiprosjektene, og de resterende 50 prosentene dekkes av brukerfinansiering, sier byråd for byutvikling, Ragni Løkholm Ramberg.

Les mer: Byrådet snudde – nå går de for bru til Selnes

Tre alternativer

– De tre alternativene for brukerfinansiering er rushtidsavgift, bompenger eller en økning av drivstoffavgiften. Drivstoffavgift er den foretrukne løsningen om den lar seg gjennomføre, men den har en del åpenbare svakheter. Hvor høy kan avgiften være før folk kjører ut av byen for å fylle bensin, spør Ramberg.

Tromsø kommune er den eneste kommunen i landet som har en drivstoffavgift, og mange har stilt seg kritisk til om man får lov til å øke den ytterligere.

Les mer: Arbeiderpartiet forkaster tunnel til Håkøya

Før byråden vil bestemme seg for hvilken finansieringsmodell hun støtter, vil hun lytte til faglige innspill.

– Kommunestyret ba om en utredning av finansieringsmodeller i mars, for å få faglige anbefalinger om hvilken modell vi bør benytte oss av. Vi skal ha respekt for de trafikkfaglige vurderinger, selv om man ikke alltid er enig, påpeker Ramberg.

LES ALT OM KVALØYFORBINDELSEN HER

– For tidlig å si

– Hvis man går for bompenger for å finansiere Kvaløyforbindelsen, vil det da være bompenger på både Sandnessundbrua og den nye brua?

– Det er altfor tidlig å si, sier byråden.

– Kan man komme i en situasjon hvor man må betale bompenger på Sandnessundbrua for å finansiere den nye Kvaløyforbindelsen?

– Det er altfor tidlig å si, når vi ikke har bestemt oss for finansieringsordningen. I juni vil vi få fremlagt en faglig anbefaling, og vi skal da ta stilling til hvilken brukerfinansiering vi går for, forklarer Ramberg.

SANDNESSUNDBRUA: Det kan bli bompenger på Sandnessundbrua for å finansiere ny Kvaløyforbindelse. FOTO: Tom Benjaminsen Foto: Tom Benjaminsen