I en e-post fra april i fjor – som iTromsø har fått innblikk i – til blant andre rederisjef Steinar J. Mathisen, skriver Johansen at han takker for seg. Han ønsket ikke lenger å være skipsfører i et rederi som ikke prioriterer at sjøfolkene får lovpålagt kompetanseheving.

Ble innstilt

For å illustrere alvoret i saken, valgte skipsfører Einar Johansen å innstille en avgang da rederiledelsen – etter hans mening – sendte om bord en matros med manglende kompetanse. Ifølge Johansen er var det blitt en vane i Boreal Transport Nord.

– Jeg har strukket meg langt på bekostning av sikkerhet. Årsaken har ene og alene vært ønsket om å holde driften i gang. Når jeg til slutt valgte å innstille en avgang, var det for å markere mitt syn og at rederiledelsen skulle våkne, skriver han.

Ikke alene

I e-posten presiserer Einar Johansen at han ikke er alene om å føle at sikkerheten ikke er god nok.

– Det jeg prøver å formidle, er at ledelsen må innse alvoret før det er for sent. Skulle en ulykke inntreffe, er det jeg som skipsfører som sitter med svarteper. Derfor vil jeg ikke lenger la meg presse.

Johansen skriver videre at han hadde forventet en annen reaksjon fra rederiet – ros og støtte – når han som skipsfører ivaretar sikkerheten ved å sjekke folks kompetanse.

Ble straffet

– I stedet opplevde jeg å bli straffet for mitt utspill.

– Jeg sitter også med det inntrykk at rederiledelsen benytter seg av «smutthull» for å slippe å sende mannskap på kurs.

– For meg virker det som om økonomi går foran sikkerhet. Når rederiet ikke har råd til å sende sjøfolk på lovpålagte kurs, gir det dårlige signal til meg og mine kolleger.

Aldri får oppleve

I e-posten gjør Einar Johansen det også kjent at han som tidligere sikkerhetsoffiser i cruiseflåten har gjennomgått trening og opplæring i brann- og evakuering.

– Med de forholdene som eksisterer i Boreal Transport Nord, håper jeg aldri mine kolleger får oppleve krisesituasjoner, sier den tidligere skipsføreren.

Byttet båt

Johansen jobber fortsatt for Boreal Transport. I dag trafikkerer Johansen en strekning på finnmarkskysten om bord i et gassdrevet Boreal-fartøy:

– Mitt utspill til ledelsen ble etter hvert tatt på alvor. Jeg har hatt en grei dialog med sikkerhetsansvarlig som forsikret meg at personell skal kurses når det er påkrevd, sier han nå til iTromsø.

Om situasjonen rundt det Johansen betegner som ukvalifisert personell, mener han at det skyldes dårlig og manglende kommunikasjon mellom avdelinger i rederiet:

– Nå er det tatt hånd om ved at de som rekrutterer vet hva som skal til. Situasjonen internt er derfor tilfredsstillende, sier Einar Johansen.

Forholdet ble tilbakevist

Daglig leder i Boreal, Per Hansen, sier at rederiet hele tiden sørger for at ansatte har de nødvendige kvalifikasjonene.

– De påstandene Johansen kom med i forhold til matrosen, viste det seg å være feil. Vedkommende hadde de nødvendige papirene. Derfor tilbakeviste vi hele saken.

– Her vil jeg imidlertid påpeke at Einar Johansen – der og da – foretok en riktig vurdering da han kansellerte avgangen. Så lenge en skipsfører ikke kan gå god for sikkerheten, er det et riktig skritt å ta.

Per Hansen bruker den nevnte episode som godt eksempel på at Boreal Transport Nord ikke foretar seg noe som går på sikkerheten løs.

– Jeg påstår ikke at vi er feilfrie. Men vi tar sikkerhet på høyeste alvor – noe som er en selvfølge så lenge vi driver personaltransport, understreker han.

Hansen ønsker ikke å kommentere andre forhold Einar Johansen påpeker. Årsaken er at e-postkorrespondansen er å anse som internkommunikasjon.

Godt samarbeid

Daglig leder i Troms Fylkestrafikk, Kurt Bones, inngikk i 2010 avtalen med rederiet når det gjelder hurtigbåttrafikken til og fra Tromsø.

– Vi har så langt hatt et tett og godt samarbeid med Boreal Transport. Jeg kan ikke komme på ett tilfelle hvor rederiet har foretatt seg noe som går på sikkerheten løs.

– Riktignok verserte det mange rykter etter at kontrakten ble inngått, men vi har kun opplevd avvik i forhold til punktlighet og kapasitet. Det siste håper vi å finne løsninger på før sommeren, sier Kurt Bones.

Per Hansen, daglig leder i Boreal. Foto: Boreal/Paul Olai-Olssen
Daglig leder i Troms Fylkestrafikk, Kurt Bones. Foto: Marius Fiskum