Dødsfall på veiene i nord

Trenger flere midler for å sikre veiene bedre

Etter at snittmålingene i Tromsøysundtunnelen og midtdeleren i Lavangsdalen kom på plass, har det ikke vært en eneste alvorlig trafikkulykke på de aktuelle stedene. Nå etterlyser Statens vegvesen flere midler for å gjøre trafikken sikrere andre steder.

ØVELSE: Slik så det ut når nødetatene var på øvelse i Lavangsdalen i 2014. Heldigvis har det ikke vært noen alvorlige ulykker i verken Lavangsdalen eller Tromsøysundtunnelen etter at midtdelerne og snittmålingene kom på plass.Foto: Ronald Johansen  Foto: Ronald Johansen

nyheter

En dødsulykke på veiene i år er selvfølgelig en for mye når vegvesenet ser på statistikkene over Tromsø. Derimot viser det seg at vegvesenets større sikkerhetstiltak langs veiene har ført statistikken over antall trafikkdrepte til det bedre.

– Det er ikke registrert noen alvorlige ulykker, verken i Tromsøysundtunnelen eller ved midtdelerne i Lavangsdalen, sier Rigmor Thorsteinsen, som er avdelingsdirektør ved vegvesenet i Tromsø.

Trenger flere midler

Snittmåleren i Tromsøysundtunnelen kom i 2014, bare uker etter at den foreløpig siste dødsulykken fant sted i tunnelen.

– Det er tilfeldigheter som avgjør om det går bra eller ikke. Jeg er glad for at det enda ikke har skjedd noe, men det er gledelig at statistikken går nedover.

I region nord, som vil si Nordland, Troms og Finnmark, har man sett en drastisk nedgang i antall trafikkulykker siden årtusenskiftet. Statistikken viser i overkant av 800 ulykker fra år 2000, mens grafen går gradvis nedover og ender opp på litt over 300 ulykker i 2015.

– Vi jobber med å halvere det tallet til år 2020, sier Thorsteinsen.

Farlig innfartsvei

– Vi ser hele tiden på utbedringsmuligheter. Det med sideterreng jobber vi kontinuerlig med og vi har noen midler nå som vi kan bruke i Nordkjosbotn. Vi planlegger og utfører tiltak på fylkesveger på vegne av fylkeskommunen.

Thorsteinsen forteller at innfartsveien er veldig ulykkesutsatt og at etaten trenger flere midler for å sikre veien forsvarlig nok.

– Midtdeleren kostet 200 millioner kroner, men det koster staten 35 millioner kroner hver gang det går liv tapt i trafikken. Det går ikke mange år før man har spart inn de pengene, og ikke minst livene som går tapt i en alvorlig ulykke, sier Thorsteinsen, som forteller at mange av midlene de har til rådighet er øremerket. Men under øremerkede midler i forebyggende trafikksikkerhetstiltak er ikke potten like stor som vegvesenet skulle ønske.

– Det er altfor lite. Vi skulle gjerne hatt mye mer til rådighet. Jeg tror ikke man kan sette et tall på hvor mye vi gjerne skulle hatt, men det vi har nå er for lite, sier Thorsteinsen, som pr dagsdato ikke har noen konkrete tiltak på ønskelisten sin over tiltak i Tromsø.

Vi ønsker engasjerende debatter på itromso.no. Du er velkommen til å kommentere sakene på våre sider, men vi ber deg først lese våre retningslinjer for innlegg:

×

RETNINGSLINJER FOR INNLEGG

iTromsø gjør oppmerksom på at du er juridisk ansvarlig for dine kommentarer. Dette personlige ansvaret gjelder enten du velger å kommentere i kommentarfeltene på våre nettsider eller du skriver innlegg på våre Facebook-sider.

iTromsø ønsker en åpen, saklig og engasjerende debatt. Vi oppfordrer alle til å være saklige, vise respekt for andres meninger og å holde seg til saken. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller på annen måte strider mot etikk eller lovverk. Du kan varsle oss her dersom du ser innlegg du mener bryter med god debattskikk.

Alle som vil delta i debatten hos oss må skrive under eget navn. Vi forbeholder oss retten til å utestenge brukere som begår grove eller gjentatte brudd på våre retningslinjer.

nyheter