Alkoholreklame skaper forvirring

Tromsø kommune har vært nødt til å slå ned på flere utesteder som har brutt alkoholloven når det gjelder reklame. Nå ønsker de en bedre dialog med utestedene for å unngå forvirring.

SENDT SKRIV: Tromsø kommune har sendt ut skriv til samtlige utesteder for å presisere reglene for alkoholreklame. Foto: Jon Terje Eiterå 

nyheter

Det har i løpet av våren blitt gjennomført en rekke skjenkekontroller ved utestedene i Tromsø, hvor alkoholreklame har vært årsaken til flest prikker.

Noen steder har volumet på drikken manglet, andre steder har det vært snakk om skilt for en spesifikk drikke, mens det noen steder bare har vært malerier som har inneholdt alkoholholdig drikke.

– Vanskelig regelverk

Nina-Helen Brændeland, saksbehandler i kommunen, har forståelse for at det kan være vanskelig for utestedene å forholde seg til lovverket.

– Det kan være vanskelig å tyde forbudet mot alkoholreklame. Den vanligste feilen utesteder gjør er at de ikke opplyser om volumet på drikken, at de reklamerer for en spesifikk drink eller at de reklamerer i sosiale medier, forklarer Brændeland.

– Mengden kontroller viser dog at utestedene i Tromsø generelt er veldig flinke til å følge alkoholloven, legger hun til.

Ønsker bedre dialog

Brændeland ønsker nå en bedre dialog med utestedene om regelverket, og har sendt ut ekstra informasjon til samtlige om problemstillingen.

– Vi har i utgangspunktet en god dialog med utestedene, men vi har sendt ut et skriv med ytterlige opplysninger med tanke på alkoholreklame. Jeg har også oppfordret dem til å ta kontakt hvis noe er uklart, slik at vi unngår brudd i fremtiden, sier Brændeland.