Ut i fra kommunens plan har hver skole utarbeidet egen handlingsplan ift forebygging, avdekking og prosedyrer når mobbing er meldt eller avdekket. De lokale målene revideres årlig blant annet på bakgrunn av elevundersøkelsen, lokale mobbeundersøkelser og skole-hjemsamarbeid. Vi har et stort fokus på arbeidet med å forebygge mobbing, oppdage mobbing, og håndtere mobbing. Dette gjorde vi senest i går med personalet.

På Langnes jobber vi kontinuerlig med å vedlikeholde det gode læringsmiljøet, for å forebygge negativ samhandling. Vi opplever at elevene trives og at lærerne er tett på elevene for å observere og handtere negativ samhandling mellom elevene. Vi er et åpent skolebygg, der mange voksne ser elevene til enhver tid.

Selv om vi jobber mye med læringsmiljøet på skolen, dukker det fra tid til annen opp informasjon om elever som opplever seg utestengt, krenket i miljøet. I slike situasjoner har vi en fast innarbeidet handlingsmatrise, i vår lokale handlingsplan, som vi gjennomfører for å avdekke og få slutt på den krenkende atferden. Skolen har et eget ressursteam, som sammen med skoles ledelse gjennomfører denne prosedyren. Vi er også helt avhengig av et tett samarbeid med foreldre og foresatte og elevene selv i slike saker.

Vi opplever at åpenhet mellom skole og hjem, og tydelig håndtering av slike saker fra skolens side av avgjørende for at vi lykkes med å få slutt på mobbing og krenkende handlinger.

Det er svært alvorlig at elever utsettes for mobbing, og derfor er det viktig at vi kontinuerlig evaluerer oss selv og rutiner. Vi skal aldri lene oss tilbake og forsikre oss om at alt er greit, men være tett på hele tiden.