Hamna skole jobber kontinuerlig med å forebygge, avdekke, treffe tiltak og også jobbe med ettervern og rehabilitering ved mobbeproblematikk.

Hamna skole og SFO jobber proaktivt ved å ha tett tilsyn i friminuttene, ha aktiviteter i friminuttene for elevene gjennom Trivselslederprogrammet, og systematisk fokusere på læreplan for sosial kompetanse hele skoleåret.

Skolen jobber med rutiner og prosedyrer i forkant, under og etter mobbing der foresatte, elever og personal ved naturlige treffpunkt som foreldremøter og personalmøter får informasjon og opplæring.

Skolen gjennomfører ikke-anonym mobbeundersøkelse høst og vår. De voksne jobber med relasjonskart i forhold til sin relasjon til elevene, men også relasjoner elevene mellom for å tidlig se om noen faller utenfor.

Kommunen har dette skoleåret gjennomført kursing på alle skoler i kommunen i forhold til mobbing. Her hadde også Hamna skole deltakere, og vi jobber med evaluering og revidering av skolens prosedyrer i mobbesaker i etterkant av denne kursingen. Våre prosedyrer følger det forskerne har kommet frem til i forhold til både forebygging, avdekking og arbeid i mobbesaker.

Undersøkelser blant elevene hos oss viser at det ofte er i «overgangssituasjoner» det lett kan oppstå konflikter. Slike overganger er til/fra friminutt, i gymgarderobene, når det er gruppearbeid, eller når barna er på vei til og fra klasserommet.

Ved mistanke eller avdekking av mobbing blir de som mobber, umiddelbart stoppet. De innkalles til individuelle samtaler der de får klar beskjed om at slik atferd ikke blir tolerert, at de vil bli fulgt tett opp i tiden fremover, og at foreldrene vil bli kontaktet. Det avgjørende for skolen er å reagere raskt mot mobbing, og å gjøre den som er utsatt for dette, trygg på at skolen ikke aksepterer denne typen atferd. At skolen vil gjøre alt den kan for å stoppe mobbingen. Det gjelder å ha god og kontinuerlig kontakt med den som rammes, og gjøre ham eller henne trygg på at mobbingen vil opphøre. God dialog med foresatte er viktig.

Enkeltvedtak fattes for mobber og mobbeoffer når mobbing avdekkes.

Tiltak treffes og arbeidet med å trygge, styrke og jobbe med sår som skal heles startes umiddelbart av kontaktlærer og eventuelt helsesøster.

Likevel er det den daglige forebyggingen gjennom god oppfølging av elevene og fokus på god klasseledelse, vi ønsker skal være vår styrke.

Skolen ønsker også å være flink på å gi foresatte trygghet i kraft av hyppige tilbakemeldinger om hvordan det går med eleven i ettertid.

Som skoleleder er det viktig å få sagt at kommune, stat og regjering må skjele til forskning på området og sørge for at personalet i skole og SFO får nødvendig og riktig kompetanse til å avdekke, treffe gode tiltak og jobbe med oppfølgingen som skal skje etter en mobbesak.