Under onsdagens kommunestyremøte ble det vedtatt å gjennomføre en komplett utredning av muligheten for jernbane til Tromsø. Kun Frp og Høyre stemte mot forslaget, som kom fra Miljøpartiet De Grønne og Venstre.

– Når man snakker om samfunnsøkonomisk nytteverdi, som man ofte gjør når man snakker om jernbane i Nord-Norge, så er det klart at det ville vært ei hårreisende dyr investering. Men alternativet – en landsdel uten jernbane – er minst like hårreisende, sier byråd for byutvikling, Ragni Løkholm Ramberg, som skal lede kommunens jernbaneutvalg.

Høringsfrist for NTP

Forslag til nasjonal transportplan (NTP) for 2018–2029 er nå ute på høring og fristen for å komme med uttalelser til forslaget er 1. juli.

– For å komme i posisjon til NTP var det viktig at vi fikk dette opp i kommunestyret i går, slik at vi har nok tid til å lage en skikkelig utredning og en høringsuttalelse som kan presenteres på junimøtet til kommunestyret, sier kommunestyrerepresentant for MDG, Terje Traavik, som sammen med Morten Skandfer (Venstre) tok initiativ til forslaget.

To måneder kan virke noe knapt, men Ramberg forsikrer at det vil bli tid nok.

– Dette er heldigvis noe vi har tenkt mye på, og kommunen har dyktige fagfolk som har levert masse arbeid vi kan spille på underveis, sier hun.

LES OGSÅJernbanen vil komme

– Må tenke på miljøet

Traavik forteller at utgangspunktet for forslaget er at to regjeringer på rad har sagt at Nord-Norge kommer til å være dynamoen i norsk økonomi i årene som kommer.

– Vi har tilgang til umåtelig med fornybare ressurser, og vi er inne i en tidsalder hvor vi er nødt til gå over til å tenke produksjon med disse. Vi kan ikke fortsette som vi har gjort til nå, sier han, og fortsetter:

– Et av premissene i den nye NTP-en er at man skal ha et 50-årsperspektiv, og samtidig at miljø, klima og godstransport skal utgjøre grunnlaget for å tenke jernbane.

LES OGSÅ"Med kompetanse skal jernbanen bygges!"

–Eneste alternativ

Ifølge Traavik har de største motforestillingene mot jernbane i landsdelen tidligere vært at det er altfor få folk her til at det kan forsvares samfunnsøkonomisk.

– Men nå er det altså et annet perspektiv som tillegges vekt, og det er klart, om vi skal frakte de store bulkene med produkter og råvarer ut av landsdelen, så er jernbane det eneste alternativet. Vi kan ikke ha trailere som forurenser, sier han.

Ramberg er uenig

Utvalgets leder mener dog det er for tidlig å si noe om hvorvidt man vil satse på godstransport eller persontransport.

– Det er klart det er strategisk ut fra transportplanen, men det er samtidig altfor tidlig å si noe om dette. Jeg mener at tilnærmingen har vært feil – at man har stanset på kostnadsspørsmålet uten å ta inn over seg potensialet som en jernbane vil ha, sier hun, og fortsetter:

– Det virker som man tror jernbane i Nord-Norge er uoverkommelig.

Romantisk idé

Denne holdningen har hun selv fått oppleve da hun stilte til debatt med blant annet kommunalministeren og byrådene fra Bergen og Oslo.

– De trekker litt på smilebåndet når man tar opp problemstillingen, nærmest som om det er en romantisk og naiv idé. Vi kan ikke glemme at en del av landet ikke har jernbane, og sånn trenger det ikke å være.

Ramberg gleder seg nå til å jobbe videre med høringsuttalelsen og utredningen, og håper på et godt samarbeid med de andre partiene.

– Det stopper ikke med høringsuttalelsen, for vi er ikke i mål 1. juli. Vi må ha et lengre perspektiv enn det, understreker hun.

Utvalget består av leder Ragni Ramberg (Ap), Morten Skandfer (Venstre), Torgeir Knag Fylkesnes (SV), Sidsel Haldorsen (Ap), Bendik Hugstmyr Woie (Rødt), Terje Traavik (MDG) og Sandra Borch (Sp).