MACK-KVARTALET: To vanlige øl og en variant av Freeze er nå gjort helt glutenfrie, forteller kommersiell direktør Roger Karlsen ved Mack.

– Vi har tatt noen av våre storselgere og laget glutenfrie varianter. Det er Lite-versjonene av Isbjørn og Pils, samt Freeze, sier han.

Arbeidet med å få fram glutenfrie varianter er at etterspørselen øker kraftig på nettopp denne type øl.

Økt etterspørsel

– Det er både publikum og kunder som ønsker slikt øl, og vi har fått mange henvendelser om å produsere dette, sier Karlsen.

Markedssjef Cathrine Giæver forteller at det er brukt mye tid for å finne fram til en god produksjonsmetode.

Enkelt fortalt er det brukt en tilsetning av et spesielt enzym som bryter ned gluteninnholdet i ølet.

– Vi har brukt godt og vel et år på testing og prøving av ølet. Det har vært viktig at smaken ikke påvirkes av enzymet – og det gjør det ikke, sier hun.

Fremtidsrettet

At Mack nå kan tilby hele tre glutenfrie varianter av øl er viktig for fremtiden, sier hun.

– Vi tar sikte på å være ledende på området. Glutenfri øl er et voksende marked, og vi vil være i front her, sier hun.

I eksempelvis USA er glutenfritt øl et svært stort segment, og trenden i Europa er den samme – flere og flere vil ha slikt øl.

Samtidig er det viktig å ikke «kaste ut babyen med badevannet», og Roger Karlsen sier at det har vært svært viktig å ikke «kødde» med smakene.

– Vi hadde ikke turt å ta en slik sjanse. Det er snakk om virkelige storselgere som vi ikke vil rokke ved, sier han.

Garantert glutenfritt

Det er brukt både interne og eksterne hjelpere for å finne fram til metoder for å få fram glutenfritt øl.

Ølet som produseres blir også fortløpende testet for å være sikre på at det ikke er spor av gluten i produktene.

– Vi tester alle våre såkalte batcher for gluten. Vi vil være sikre på at vi holder oss innenfor kravene, sier Karlsen.

Samtidig som Mack lanserte sitt glutenfrie øl viste man fram sommerens nyheter på ølfronten.

Viking-tema tilbake

Blant annet blir det lansert en Isbjørn Sommerøl med rosa etikett og et nygammelt Fatøl. Dessuten lanseres en ny og oppfreshet design på Bayer-ølet, samt en relansering av det opprinnelige designtemaet på Haakon.

– Vi har plukket tilbake og forsterket viking-temaet for Haakon med blant annet runeinspirerte bokstaver og bilder av vikinger. Det tror vi vil bli godt likt av Haakon-tilhengerne, sier Giæver.