Konsernsjef Jan Frode Janson er imidlertid ikke bekymret over nedgangen. Kvartalsrapporten viser nemlig stor vekst i bedriftsmarkedet.
– Vi har over tid sett en fin økning i antallet kunder i personmarkedet. Nå ser vi at også næringslivet velger nordnorsk. En økning på mer enn 9 prosent i bedriftskundemarkedet på ett kvartal er svært gledelig, sier Janson, som mener dette er hans beste kvartal som sjef.
Lavere kostnader
– I tillegg til mange nye kunder, så viser resultatet at vi er solide. Vi leverer avkastning på godt internasjonalt nivå. Vi har dessuten jobbet mye med å få ned kostnadene. Nå ser vi at vi lykkes, med en kostnadsreduksjon på hele 8 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor, forklarer han.
I løpet av fjoråret har banken gjennomført nedbemanninger med sluttpakker og redusert antallet lokalkontor. I rapporten fremgår det at bedriften har kuttet 154 ansatte, fra 918 til 764, og redusert antallet kontorer fra 66 til 62.
LES OGSÅ: Kjøpte sentrumsbygg for nesten 100 mill. (krever innlogging)
Satser lokalt
Likevel påpeker Janson at lokal tilstedeværelse er viktig for Sparebanken.
– Vi har like mange filialer i Nord-Norge som alle våre konkurrenter til sammen. Den senere tid har vi dessuten rustet opp våre 16 finanssenter i landsdelen, og flyttet fullmakter og kompetanse nærmere kunden. Vi ser at nordnorske bedrifter foretrekker en lokal leverandør. Det gleder mitt nordnorske hjerte, sier han.
Konsernsjefen medgir imidlertid at omstillingen har vært krevende.
– Jeg vil takke både kunder og lokale politikere for god dialog, og lover at vi vil strekke oss langt for å finne gode løsninger. Samtidig vil jeg berømme våre ansatte for omstillingsvilje og ekstraordinær innsats, sier han.
LES OGSÅ: Nå legger banken ned i Tromsdalen