Under stortingsvalgkampen i 2013 la Erna Solberg fram sin plan for samferdselsprosjekter som hun ville gjennomføre om hun ble valgt som statsminister. I den planen var blant annet Kvaløyforbindelsen, da med trase fra Selnes. I Tromsø Høyre sine egne illustrasjoner ser man klart og tydelig det er skissert en vei fra Selnes over til Tromsø, parallelt med Sandnessundbrua.

LOKALT: Erlend Svardal Bøe er gruppeleder i Høyre og mener beslutninger om traseer må tas lokalt.

Erlend Svardal Bøe er gruppeleder for Tromsø Høyre og har rettet kraftig skyts mot byrådsleder Kristin Røymo for å ha vinglet. Han mener det må være tillatt med ulike meninger internt i Høyre.

Les også: Regjeringa beskylder Kristin Røymo for blank løgn

Lanserte Selnes

– Da Erna Solberg lanserte sin samferdselspakke for Tromsø i 2013, viste Tromsø Høyres egne skisser at dere foreslo Selnes-alternativet. Har dere også vinglet?

– Det er flere i Høyre som har ulike standpunkt. Enkelte i Høyre var for eksempel først for Selnes, men har nå skiftet standpunkt etter at man fikk mer informasjon. Men vi gikk til valg på Håkøya-alternativet, og det samme gjorde Arbeiderpartiet. Forskjellen er at de snudde etter valget, timer etter et møte i samferdselsdepartementet.

Les også: Kommunen går for Selnes-alternativet til Kvaløya

Ulike meninger

– Men Erna gikk jo også til valg i 2013, men da for Selnes-alternativet?

– Dette er en fylkesvei, ikke en riksvei, og vi må ta beslutningene lokalt. Så om Erna har lansert Selnes-alternativet, binder ikke det Høyre. Erna og jeg kan godt være uenige. Det har vært mange ulike meninger i Høyre, men vi gikk til valg på Håkøya-alternativet i 2015, og det står vi på.

– Du har vært knallhard i din kritikk mot Arbeiderpartiet for vingling. Har Høyre også vært litt vinglete?

– Ja, det har vært ulike synspunkt i Høyre, og det er det i mange saker.