Forbrukerrådet har fra før av en klagenemnd for tog og fly, men fra og med april vil de også hjelpe busspassasjerene å klage på forsinkelser.

– Vi ønsker at forbrukerne skal ha en større forutsigbarhet på hva som skjer når tjenester ikke leveres som de er lovet, sier Helene Falch, regiondirektør i Forbrukerrådet.

Dermed kan man få hjelp av klagenemnda hvis busselskapet ikke er enige i forbrukerens klage.

Har krav på taxi

I tillegg til en bedre klageordning har også Forbrukerrådet fått på plass en reisegaranti som de fleste selskaper, inkludert Troms Fylkestrafikk, har stilt seg bak. Dette betyr at hvis bussen er forsinket mer enn 20 minutter, har man krav på å få dekt alternativ transport, som for eksempel taxi.

– Det handler om å bevisstgjøre forbrukerne på hva de har krav på, samtidig som busselskapene kanskje blir litt mer skjerpet, sier Falch.

Ønskes velkommen

Magnar Nilssen, driftssjef i Nobina, ønsker den nye klagenemnda velkommen.

– Jeg ser bare positivt på det. At vi får en ekstern nemnd som vurderer sakene vil bare skjerpe oss ekstra, konstaterer Nilssen.

Helene Falch, regiondirektør i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet
Magnar Nilssen, driftssjef i Nobina. Foto: Tom Benjaminsen