Vestregata: – Vi føler oss motarbeidet av kommunen, det virker ikke som de er opptatt av å finne løsninger, sier Alexander Klaussen.

Midlertidig parkering

Sammen med familien eier de rundt 40 prosent av kvartalet mellom Grønnegata/Vestregata og Bispegata/Skanckesmuget. For tre år siden kjøpte de Vestregata 61, med tanke på å utvikle eiendommene med bebyggelse, men inntil planene er klare, ønsker de å bruke tomta til avgiftsparkering. På de andre tilstøtende tomtene har de i dag avgiftsparkering.

I årevis sto et verneverdig hus på eiendommen i Vestregata 61, inntil det ble revet i 2012/13. Høsten 2013 fikk Alexander Klaussen innvilget midlertidig dispensasjon fra kommunen om å bruke tomta til parkeringsplasser. Da han to år etter søkte om forlenget dispensasjon, ble det blankt avslag fra Byutvikling.

Klaussen reagerer på at kommunen mener hensynet til bestemmelsen om ikke å tillate overflateparkering blir vesentlig tilsidesatt dersom ny og ytterligere dispensasjon tillates.

Finansiering

Han viser til at poenget med videre dispensasjon, er å utvikle eiendommen til sentrumsbebyggelse. Parkeringen bare er en midlertidig løsning for å kunne få økonomisk støtte til den videre planleggingen. Nå mener Klaussen kommunen stikker kjepper i hjulene for å finansiere prosjektet. Planlegging koster, noe parkeringsinntektene skal bidra til å finansiere.

– Vi har planer om å utvikle kvartalet og er i samtaler med naboer om de vil være med på planene. Det kommunen gjør ved å avslå videre dispensasjon er å vanskeliggjøre finansiering av prosjektet. Alternativet som kommunen nå ser ut til å være mest interessert i, er at det ikke skal bygges noe i kvartalet. Jeg har sagt klart fra at det ikke blir bygget noe på tomta uten en helhetlig utvikling av naboeiendommene, sier Klaussen.

Trenger mer tid

I kommunens avslag heter det at byggesakssjefen forventer at eier i løpet av forholdsvis kort tid legger fram planer for bebyggelse av tomta, enten i form av en byggesak eller reguleringsplanforslag.

– Hvilket tidsperspektiv har dere?

– Det er vanskelig å si, det er ikke bare oss det står på. Jeg vet ikke i dag om det bare blir deler av kvartalet eller hele kvartalet, og mye må avklares før det blir konkret. Vi kan ikke bare presse en byggesak på naboene.

Klaussen har påklaget kommunens avslag til Fylkesmannen, hvor han argumenterer med at fordelene med fortsatt parkering er langt større enn ulempene.

– Får vi ikke medhold vil vi avslutte vår jobb med en utvikling av kvartalet. Noe som etter det jeg kan se, er at kommunen ødelegger for sine egne målsetninger om å få en utvikling av bygg i sentrum. Heller får da ikke tomten noen form for funksjon verken på lang eller kort sikt i byen. Noe som er en tap tap situasjon for alle.

Han stiller også spørsmål ved kommunens oppfølging av andre tomteeiere i sentrum, om de har godkjente parkeringsplasser.

– Blir jeg straffet fordi jeg har søkt om dispensasjon, mens andre lar være å søke?

Ønsker bebyggelse

Byutviklingssjef Mette Mohåg sier på generelt grunnlag at det er uheldig at sentrumseiendommer blir stående ubebygd, og at parkering må godkjennes.

– Det er søknadspliktig å etablere parkering. Vi ønsker bebyggelse i sentrum, men når midlertidige parkeringstillatelser forlenges, vil eiendommer bli stående ubebygd.

– Hvor lang tid kan det gis dispensasjon for?

– Det vil være en vurderingssak. I utgangspunktet ønsker vi å være restriktive, men de må påvise at de har noe på gang, for å få forlenget tillatelse, sier Mohåg.

Foto: Ronald Johansen / iTromsø