– Vi prøver å få folk til å skjønne hvor farlig blindsonen er, sier Steinar Utby, trafikksikkerhetskoordinator i Statens vegvesen.
Torsdag hadde Statens vegvesen, i samarbeid med Tromsø Trafikkskolesenter, plassert en lastebil midt i Storgata som del av et stunt for å informere og demonstrere for forbipasserende hvor viktig det er å være obs på blindsonen.
– To av ti dødsulykker på sykkel skjer i bilens blindsone, forteller Utby.
Del veien
Fokuset på blindsonen er en del av Statens vegvesens kampanje «Del veien», som har som mål å dempe konfliktnivået mellom bilister og syklister, samt å unngå at sykkelulykker ikke øker i takt med økt sykkelbruk.
– Dette med blindsoner er et viktig tema i kampanjen. Etter tre år med kampanjen viser evaluering at vi ikke har kommet godt nok ut med det budskapet, sier Utby.
Derfor det særlige fokuset nå.
– Det har skjedd dødsulykker i Tromsø med både gående og syklende i blindsoner, legger Utby til.
Les også: I dette splitter nye bygget skal Vegvesenet flytte inn i
30 syklister
I en kampanjevideo har Statens vegvesen blant annet sjekket hvor mange syklister som fikk plass i blindsonen, som gjerne er større enn mange tror. I blindsonen fikk de plass til over 30 syklister. I en pressemelding skriver de: «Som syklist må du holde deg bak store biler og som bilist må du huske på bruk av blinklys. De fleste sykkelulykker skjer i kryss, i bynære strøk og i fullt dagslys».
Kun tre av ti syklister holder seg alltid bak kassebiler og store biler, for å unngå blindsonen, viser en undersøkelse fra Statens vegvesen.
Åpner øyne
Med lastebilen i Storgata ønsker Statens vegvesen å illustrere hva som skjer når en syklist havner i blindsonen, og Utby tror det åpner øynene til en del når de får situasjonen illustrert på denne måten.
– Og det er viktig å huske på at biler har flere blindsoner – det er både på siden, bak og foran. Særlig på store kjøretøy, sier Utby.
Arne Hugo Pedersen i Tromsø Trafikkskolesenter forteller at de ble forespurt av Statens vegvesen om å delta på stuntet, og at de syntes det hørtes interessant ut.
– Vi jobber jo med storbilopplæring, og opplever denne problematikken. Det er noe vi legger vekt på både i teori og praksis, sier han.