– Vi prøver å få folk til å skjønne hvor farlig blindsonen er, sier Steinar Utby, trafikksikkerhetskoordinator i Statens vegvesen.

Torsdag hadde Statens vegvesen, i samarbeid med Tromsø Trafikkskolesenter, plassert en lastebil midt i Storgata som del av et stunt for å informere og demonstrere for forbipasserende hvor viktig det er å være obs på blindsonen.

DEMONSTRERTE: Forbipasserende kunne torsdag få en demonstrasjon av blindsonen, og hvor vanskelig det kan være å få øye på en syklist.

– To av ti dødsulykker på sykkel skjer i bilens blindsone, forteller Utby.

Del veien

Fokuset på blindsonen er en del av Statens vegvesens kampanje «Del veien», som har som mål å dempe konfliktnivået mellom bilister og syklister, samt å unngå at sykkelulykker ikke øker i takt med økt sykkelbruk.

– Dette med blindsoner er et viktig tema i kampanjen. Etter tre år med kampanjen viser evaluering at vi ikke har kommet godt nok ut med det budskapet, sier Utby.

Derfor det særlige fokuset nå.

– Det har skjedd dødsulykker i Tromsø med både gående og syklende i blindsoner, legger Utby til.

Les også: I dette splitter nye bygget skal Vegvesenet flytte inn i

30 syklister

I en kampanjevideo har Statens vegvesen blant annet sjekket hvor mange syklister som fikk plass i blindsonen, som gjerne er større enn mange tror. I blindsonen fikk de plass til over 30 syklister. I en pressemelding skriver de: «Som syklist må du holde deg bak store biler og som bilist må du huske på bruk av blinklys. De fleste sykkelulykker skjer i kryss, i bynære strøk og i fullt dagslys».

Kun tre av ti syklister holder seg alltid bak kassebiler og store biler, for å unngå blindsonen, viser en undersøkelse fra Statens vegvesen.

Åpner øyne

Med lastebilen i Storgata ønsker Statens vegvesen å illustrere hva som skjer når en syklist havner i blindsonen, og Utby tror det åpner øynene til en del når de får situasjonen illustrert på denne måten.

– Og det er viktig å huske på at biler har flere blindsoner – det er både på siden, bak og foran. Særlig på store kjøretøy, sier Utby.

Arne Hugo Pedersen i Tromsø Trafikkskolesenter forteller at de ble forespurt av Statens vegvesen om å delta på stuntet, og at de syntes det hørtes interessant ut.

– Vi jobber jo med storbilopplæring, og opplever denne problematikken. Det er noe vi legger vekt på både i teori og praksis, sier han.