Bransjen raser over Martin Henriksens streike-utspill

Martin Henriksen (Ap) oppfordrer folk til å boikotte hoteller og spisesteder der ansatte er tatt ut i streik. Det får NHO-sjefen til å reagere.

KRITISK: Regiondirektør i NHO Reiseliv, Christian Chramer, er svært kritisk til Martin Henriksens utspill om boikotting. Foto: 

DOBBELTMORAL: Skarven-eier Jan Bremner Klev mener det blir dobbeltmoralsk å skulle besøke bedrifter der ingen ansatte er tatt ut i streik. Foto: Lars Åke Andersen 

nyheter

– Det er et dårlig forslag. Det vil kun ramme de streikerammede bedriftene ytterligere, uttaler regiondirektør i NHO Reiseliv, Christian Chramer.

Alvorlige konsekvenser

Han peker på at streiken allerede har hatt alvorlige økonomiske konsekvenser for mange bedrifter, noe en boikott kun vil forsterke ytterligere.

– Vi trenger ikke lage ytterligere begrensninger for de bedriftene som sliter, man skal tross alt ha en jobb å komme tilbake til også. Streiken rammer allerede bedriftene skeivt, noe vi ikke trenger å forsterke, sier Chramer til iTromsø.

LES OGSÅ: Oppfordrer til boikott av streikehotell

– Dobbeltmoralsk

Skarven-eier Jan Bremner Klev, som også sitter i tariffutvalget, mener Henriksens utspill er dobbeltmoralske.

– Det er jo litt tankeløst å skulle boikotte bedrifter der det streikes. For besøker man stedene der det ikke streikes, så støtter man i stor grad steder uten tariffavtale. Det blir veldig dobbeltmoralsk, uttaler Klev, som mener Henriksens utspill om lønnsnivået er basert på usannheter.

– Han uttaler at lønnsnivået er på samme nivå som streikebidraget på 4.000 kroner i uka, noe som tilsvarer en månedslønn på rundt 17.000 korner. Det er derimot ingen i bransjen som tjener så dårlig, det viser tariffen. Derfor er dette renspikket løgn fra Fagforeningens side, mener Klev.

LES OGSÅ: Hotellstreiken kan gå mot en løsning

Viktig del av sesongen

Som VG skriver lørdag ettermiddag kan det heldigvis se ut til at partene nå kan nærme seg en løsning. Dette kan være svært viktig for hotell- og restaurantbransjen, som nå nærmer seg en av årets viktigste perioder.

– Juni er en veldig viktig måned for mange av bedriftene våre på grunn av bryllup, konfirmasjoner og store konferanser. I tillegg har vi årets store festdag; 17. mai, sier Chramer og legger til:

– Nå må vi bare stå i det til man finner ei løsning, også gå videre og fortsette den positive veksten etterpå, konstaterer reiselivssjefen.