SENTRUM/E8/87: Det skal ikke forundre meg om dette blir en av bestselgerne lokalt. Allerede har forhandleren levert de første bilene og et 20-tall kontrakter er underskrevet.

Kinderegg

For det er ikke å komme bort fra at 225xe er som et kinderegg å regne. Den er ladbar, den har trekk på alle fire og en silkemyk automatkasse. At det i tillegg er en BMW – som gir status – og at staten tar 200.000 kroner av regningen – sammenlignet med tilsvarende diesel- og bensinutgave – snakker vi om en gavepakke mange ikke kan si nei til.

Liten rekkevidde

Så får det heller være at elmotoren ikke har den store rekkevidden – det er kun snakk om en håndfull mil. Det betyr hyppige ladinger – noe som kan bli vanskelig dersom du har mest langkjøring.

Under normal kjøring på nettopp landevei, fikk jeg følelsen av at pilen på bensinmåleren gikk altfor raskt mot nullpunktet. Det forundret meg noe – ettersom vi snakker om hybrid.

Masse krefter

Når det er sagt, jobber de 224 hestene aktivt. Kombinasjonen med bensin- og elmotor, gir krefter i massevis. Førstnevnte på 136 hester gir kraft til forhjulene, mens elektrisiteten gjør at du får trekk på alle fire.

Mini-plattform

Active Tourer er bygd på plattformen til Mini – en bil som ligger som spikret til underlaget. Det gjelder også for Active Tourer som har meget gode kjøreegenskaper. Både i bybildet, på landeveien og om nødvendig på en traktorsti, fungerer 4x4-systemet utmerket. Ikke minst i kombinasjon med automatgiret som veksler uten at du merker det. At bakkeklaringen nærmer seg 17 centimeter, er også en fordel med tanke på hvordan vinterveiene i Tromsø kan være.

BMW-egenskap

Dessuten er komforten på plass. Setene er perfekte for en stor, nordisk kropp. I de får du føle kvaliteten i bilen – bokstavelig talt – på kroppen. Med den nevnte motoren – som er på halvannen liter og har tre sylindre – kommer likevel de sportslige egenskapene for en dag. Akselerasjonen er upåklagelig, ja, faktisk i meste laget i forhold til fartsgrensene. 6,7 sekund til 100, sier i grunnen alt.

Familiebil

Til tross for det, vil jeg utrope doningen til en praktisk familiebil. Riktignok mister du litt lastekapasitet på grunn av batteripakken, men det kompenseres med en praktisk bakseterygg som er tredelt. Her kan du hive inn gjenstander på nesten to og en halv meter og likevel har plass til to passasjerer. Alle sitter litt høyt og oversikten er god.

Bortsett fra for føreren. Jeg slet med den spesielle og brede A-stolpen som ga blindsoner jeg kunne klart meg uten.

I skuddet

Med lanseringen av sin kompakte flerbruksbil i hybridutgave, treffer BMW blink her på berget. Elbiler og hybridløsninger er i skuddet som aldri før. 225ex er derfor et godt valg.

Men da må du ikke være avhengig av krok. På denne utgaven av 2-serien, er det ikke plass for hengerfeste.

I sum vil jeg si at testbilen er skreddersydd for norske forhold og myndighetenes generelle avgiftspolitikk.

PLUSS

• Prisen

• Kjøreegenskapene

• Miljøaspektet med plugin

MINUS

• Ikke hengerfeste

• Begrenset utsikt på grunn av spesiell A-stolpe

• Liten rekkevidde med elmotoren