Nå skal hele Norge lære av Tromsø-arrangementer

Hvordan skal Tromsø bli enda flinkere til å lokke turister til de store kultur- og idrettsarrangementene i byen? Det er et spørsmål som hele landet skal få svar på.
nyheter

BREIVIKA: Det er i alle fall grunntanken bak et nasjonalt pilotprosjekt som nå sjøsettes – blant annet i regi av reiselivsselskapet Visit Tromsø-region (VTR).

Bakgrunnen for prosjektet er at aktører i næringen – festivalarrangører, idrettsorganisasjoner, myndigheter og næringsliv – skal samarbeide og trekke veksler på hverandre for å lokke folk.

PROSJEKTØRER: Agnete Ryeng og Andres Rykkja er fornøyde med at Tromsø blir valgt som arena for det nasjonale pilotprosjektet. 

 

– Vi skal gjennomføre en rekke workshops som skal munne ut i konkrete tiltak. Vi ønsker blant andre museer, hoteller, festivaler osv. inn i arbeidet, sier Agnete Ryeng, prosjektleder for arrangementsturisme hos VTR.

LES OGSÅ: Therese slo knockout på egen usikkerhet (for abonnenter)

Nasjonalt prosjekt

Prosjektet er ettårig, og i løpet av perioden skal det etableres metoder for å synliggjøre, markedsføre og samordne ressurser og kompetanse for å gi merverdi av dem som kommer til Tromsø for å delta i arrangement. Tromsø blir så å si et «laboratorium».

- Det skal ikke være et skrivebordsprodukt, det skal gi målbare resultater som vi på sikt ønsker å kunne overføre til andre byer og regioner, sier Anders Rykkja, daglig leder i Norske Festivaler, et samarbeidsforum for norske kulturfestivaler – der eksempelvis TIFF og Nordlysfestivalen er medlemmer.

LES OGSÅ: Rockefot for nytt Bukta-øl

Det er Norske Festivaler som står som formell prosjekt-eier.

Tromsø har erfaring

Det er flere grunner til at Tromsø blir valgt som arena for det nasjonale pilotprosjektet. Ikke minst kommer det av at Tromsø allerede i dag satser aktivt på arrangementsturisme.

– Det står i kommunens strategiske næringsplan at man skal satse på arrangementsturisme, det viser at man har sett verdien av det, sier Ryeng.

LES OGSÅ: Sluttet som festivaldirektør - nå starter han eget firma

Selv har hun jobbet med arrangementsturisme i flere år. Kommunen, Innovasjon Norge, fylkeskommunen og RDA-ordningen har satset midler på dette arbeidet.

– Det er selvfølgelig viktig at det finnes en slik bakgrunn, det viser også at det er et ønske fra Tromsø å delta i videreutvikling, sier Rykkja.

Tromsø = festivalby

At Tromsø er kjent for sine mange festivaler og idrettsarrangementer, spiller også inn. Erfaringene fra TIFF, Buktafestivalen, Midnight Sun Marathon er viktige i prosjektarbeidet.

Penger til å gjennomføre prosjektet har man fått fra blant andre Kulturrådet og Kunnskapsverket.