25. mars i fjor skulle SAS 4403 - en Boeing 737-600 - fly ordinær ruteflyging fra Tromsø lufthavn til Oslo lufthavn.

Dette var dagens første flygning for flyet og besetningen, og det hadde kommet mye snø i Tromsø i løpet av natten. Det var fortsatt snøfall og sterk vind på flyplassen da besetningen kom til flyet, og snø hadde trengt seg inn i alle kroker.

Det skriver Statens Havarikomisjon for Transport i sin rapport om hendelsen.

Satt som fastlåst

Flyet ble aviset i Tromsø før avgang av det havarikomisjonen har fått dokumentert var kvalisfisert personell.

Det var rolige vindforhold under inflygningen til Oslo, men umiddelbart etter utkopling av autopiloten følte fartøysjefen at det var noe unormalt med høyderorskontrollen, heter det i rapporten.

Da flyet var 20 fot over rullebanen, trakk fartøyssjefen i høyderorskontrollen for å starte utflatingen av flyet. Men denne responderte ikke og føltes fastlåst, har han i ett ertid forklart.

Piloten måtte benytte stor kraft og «brekke løs» høyderorskontrollen. I ettertid viser det seg at han måtte bruke om lag fire ganger så stor kraft som skulle vært nødvendig. Farttøyssjefen lyktes likevel å få til en normal landing.

Klassifisert som hendelse

Havarikomisjonen har klassifisert saken som en «luftfartshendelse» fordi de mener at selv om fartøysjefen ikke hadde lyktes å få «brutt løs» høyderoret, ville ikke situasjonen ha medført fare for at situasjonen kunne ha utviklet seg til å bli en luftfartsulykke.

Under en tidligere og likenende hendelse med et Boeing 737-fly i Finland - der det også hadde vært snøfall og avising før avgang - viste det seg at «snø hadde tynnet ut avisingsvæsken og at væske / høy luftfuktighet hadde kommet inn i flyets haleparti (Tail Cone Compartment). Det hadde lagt seg is i spaltene på styrearmene på Power Control Unit (PCU) som styrer høyderorskontrollen, og isen hindret normal funksjon av høyderoret».

Havarikommisjonens undersøkelse avdekket at problemstillingen er gjeldende for alle Boeing 737, og det ble derfor iverksatt tiltak som skal minimere væskeinntrengingen i halepartiet og dermed redusere sannsynligheten for at væske og/eller høy luftfuktighet legger seg som is på styrearmene til høyderorskontrollen.

Iverksetter undersøkelser

Disse tiltakene reduserte væskeinntrengningen, men det kom fortsatt mye fukt inn og Havarikommisjonen stilte derfor spørsmål om risikoen for blokkering av høyderorskontroll på Boeing 737 var forenlig med relevante sertifiseringsbestemmelser. Derfor har de bedt om at det foretas en ny risikovurdering av flytypen.

Havarikomisjonen skal også iverksette flere undersøkelser knyttet til liknende hendelser på Boeing 737-fly.