– Jeg skjønner at det kan tolkes som at bilistene skal betale for at syklistene skal komme raskere fram. Men det er faktisk en vinn-vinn-situasjon for alle at vi klarer å holde sykkelveiene fremkommelige, sier leder i byutviklingskomiteen i kommunen, Ingrid Marie Kielland (SV).
I tirsdagens møte i komiteen ble det lagt fram et forslag for hvilke innspill Tromsø kommune skal gi til Nasjonal Transportplan, NTP.
LES KOMMENTAREN: «De uunngåelige bompengene»
Bompenger til snørydding
Et av punktene som kom høyt opp på listen var hvorvidt kommunen skal prøve å få til en ordning der man kan bruke bompengemidler til vintervedlikehold av gang- og sykkelveier.
Kielland mener at det finnes gode grunner til det.
– Om vi skal kunne oppnå Stortingets mål om at flere skal gå og sykle så er det en kritisk faktor i Tromsø at gang- og sykkelveier er snøfrie, sier hun.
I dagens bestemmelser for bompengebruken står det at man kan bygge bil-, sykkel- og gangveier, samt betale for drift av kollektivtrafikk.
LES OGSÅ: Byrådet vedtok bompenger
Forbudt i dag
Det ledelsen i kommunen nå foreslår er at man skal utvide kriteriene til også å gjelde drift av gang- og sykkelveier.
– Vi ønsker å få forståelse for at det vil være idiotisk å investere tungt i gang- og sykkelveier og ikke ha penger til å vedlikeholde dem, mener Kielland
Hun sier at det er viktig å signalisere overfor sentrale myndigheter at behovene for snørydding og vintervedlikehold er annerledes enn i resten av landet.
– Vi skal i forhandlinger med staten om miljøbyavtaler i løpet av kort tid og da vil vi fremme argumentene om at vintersituasjonen i Tromsø er spesiell og at vi har kostnader som ingen andre har, sier Kielland.
Kan brukes til mye
Snøryddings-aspektet er kun en av grunnene til at ledelsen i kommunen går for bompenger. Ifølge Kielland er avgiften fleksibel og passer godt til Tromsøs øvrige behov.
– Vi velger bompenger fordi de kan brukes til andre ting enn rene veiinvesteringer. Man kan bruke det til miljøtiltak, og man kan tidsdifferensiere avgiften, sier Kielland.
Det vil ifølge Kielland bli brukt bompenger som finansieringsmetode for to av Tromsøs høyest prioriterte transport- og miljøtiltak:
• Ny E8 gjennom Ramfjord
• Bymiljøavtale med staten
Likt resten av landet
– Bompenger er metoden man bruker i alle andre byer i Norge, og det er urealistisk å tro at vi skal kunne slippe det. Om vi skal kunne gå statlig delfinansiering av vei- og miljøprosjekter så må vi ha en brukermedvirkning, sier Kielland.