– Vi har i fellesskap invitert til et dialog- og informasjonsmøte om sentrumsutvikling, trafikkproblemer og andre tiltak som skal gjennomføres i sentrum. Vi ønsker å få og gi tilbakemeldinger, sier NHO-direktør for Troms og Svalbard, Christian Chramer.

Det er NHO, Næringsforeningen i Tromsøregionen og byråd for byutvikling som er vertskap for møtet som vil bli arrangert på Kystens Hus.

Viktig aktør

NHO-DIREKTØR: Regiondirektør i NHO, Christian Chramer, er en av vertene for dialogmøtet mellom næringslivet og kommunen.

– Næringslivet er en veldig viktig aktør i sentrum, og vi ønsker å gi byråden tydelige tilbakemeldinger på det vi mener er viktig, og å skape dialog med kommunen rundt dette, sier Chramer.

Han synes at kommunen har gått for fort fram i enkelte saker som vil ramme næringslivet og handelen i sentrum.

Han nevner stengingen av Skippergata som eksempel på foreslåtte tiltak som ikke er utredet godt nok før det sjøsettes.

– Det er uhyre viktig at man tenker timing, rekkefølge og effekter når man planlegger så drastiske inngrep som å stenge en av de viktigste sentrumsgatene for biltrafikk, sier han.

Dialogmøte

Han sier at byutviklingsbyråden ikke vil være nødt til å stå skolerett når hun kommer til møtet med byens næringsliv.

– Nei, det tror jeg ikke – det er et møte som vi har invitert til i fellesskap for å få til en dialog rundt avbøtende tiltak. Og det er like viktig for oss i næringslivet å være åpne for endringer og å lytte til argumentene fra byråden, sier han.

Møtet arrangeres på Kystens Hus, og det er allerede påmeldt over 50 deltakere.

Byråd for byutvikling, Ragni Løkholm Ramberg (Ap), sier at hun er glad for å få møte næringslivet for å drøfte sentrumsutvikling.

– Det er flott å få direkte tilbakemeldinger om tingene vi foreslår. Vi har et sterkt ønske om dialog – og det er blant annet derfor at vi legger ut saker til drøfting før de er endelig vedtatte, sier hun.

Endringsvillige

Det er imidlertid ikke dermed sagt at hun vil gå tilbake på planene om å stenge Skippergata for biltrafikk.

– Dette er en forsøksordning for å se hvordan det påvirker trafikkmønsteret i sentrum. Vi vet ikke hvordan biltrafikken vil bli, og det vil vi gjerne vite, sier hun.

Hun tror heller ikke at konsekvensene vil bli så graverende som mange kritikere vil ha det til.

– Vår erfaring er at bilistene i Tromsø er fleksible og flinke til å tilpasse seg endringer. Det viser trafikken gjennom Vestregata som har vært stengt for trafikk i fem av de siste ti årene, sier Ramberg.

Positiv utvikling

I møtet vil hun fortelle om de konkrete planene som ligger for Skippergata, bompenger, trafikkredusering og andre tiltak som er på trappene.

– Samtidig vil jeg fortelle om alle de positive tingene som pågår i sentrum – for eksempel opprustingen av Storgata, etableringen av grønne lunger og revidering av sentrumsplanen, sier Ramberg.

INFORMERER: Byråd for byutvikling, Ragni Løkholm Ramberg (Ap), sier at hun er opptatt av å få konstruktive tilbakemeldinger fra næringslivet.