KYSTENS HUS: – Vi ser på to alternativer per nå. Det ene er å stenge Skippergata i høst når Storgatbakken er ferdig, det andre alternativet er å vente til april-mai neste år, sier byråd for byutvikling, Ragni Løkholm Ramberg.

LYTTEPOST: Ragni Løkholm Ramberg (sittende til høyre i andre rad) fikk en rekke innspill fra byens næringsliv om sentrumsplanene til kommunen - blant annet fra NHO-direktør Christian Chramer.

Flere gevinster med å vente

Ifølge byråden så vil det senere tidspunktet få flere positive virkninger:

  • Da vil arbeidet i Tromsøysundtunnelen være ferdig.

  • Rutefastsettelsen til Troms Fylkestrafikk vil være ferdig forhandlet.

  • Arbeidet med å tilrettelegge andre trafikkårer vil ha kommet lenger.

Dessuten er tidspunktet kanskje mer egnet for forsøk med gang- og sykkeltrafikk.

– I april når sykkelsesongen er mer eller mindre i gang, vil andelen syklister være større og vi vil se effekten bedre, sier hun.

Presenterte flere satsinger

Arbeidet med stenging av Skippergata var et av punktene som Ramberg fortalte om da hun møtte mer enn 50 representanter for byens næringsliv fredag morgen.

Sammen med NHO Troms og Svalbard, samt Næringsforeningen i Tromsø-regionen var de invitert til et såkalt dialogmøte om sentrumsutvikling.

Andre punkt som ble presentert var planene om bompenger, revidering av sentrumsplanen, samt forskjellige tiltak som kunne gjennomføres for å vitalisere sentrum.

Vil prøve gratis parkering

– Vi kan ikke konkurrere mot kjøpesenter på deres premisser. Kjøpesentrenes hele idé er at man skal kunne kjøre til døra og gå tørrskodd i desember. Det kan aldri sentrum få til, dermed må sentrum bli flinkere på alt annet, var beskjeden fra Ramberg.

For å få til dette mente hun – og de øvrige representantene for kommunen – at man må lokke folk inn til sentrum med godt miljø, bilfrie området, god tilgjengelighet og attraktive samlingsplasser.

– Et av tiltakene vi ser nærmere på er hvorvidt vi skal kunne tilby gratis parkering i sentrum den første timen man er der. Det vil vi utrede konsekvensene av, sier Ramberg.

Næringslivet på sin side så ikke situasjonen like rosenrødt som Ramberg & Co.

Kritiskt næringsliv

NHO-direktør Christian Chramer mente at kommunens tiltaksplan manglet et særdeles viktig element.

– De sier ingenting om konsekvensene dette får for næringslivet. Vi må ikke minst bli enige om i hvilken rekkefølge dette skjer i, ellers risikerer vi at det ender med konkurs for mange næringsdrivende, sier han.

Å stenge Skippergata i et halvt år – som kommunen foreslår – mener han er altfor lenge.

– Jeg pleier å si om folk som velger å gå fra hverandre på prøve i et halvt år – når det blir jul, da er de skilt. Å miste et halvt års omsetning betyr for de aller fleste kroken på døra, sier Chramer.

Også blant de oppmøtte var skepsisen til å ta og føle på – selv om mange var åpne for forandringer.

Skeptiske næringsdrivende

Lisa Krane Holm fra Kranes Galleri i Strandgata mente at det var mye bra i planene til kommunen – men ...

– Jeg tror man vil slite med å lokke folk til sentrum om man legger for mange restriksjoner på biltrafikken. Man må huske på at Tromsø er en vinterby, og det å sykle til sentrum på vinteren er ikke så veldig koselig, sier hun.

AVVENTENDE: Lisa Krane Holm mener at kommunen ikke har tenkt godt nok etter når man foreslår å stenge Skippergata.

Skohandler Toralf Willumsen var heller ikke overbevist over realismen i kommunens planer.

– Jeg har hørt det meste før, og det er lite som er gjort. Man får vel håpe at det går bedre denne gangen, men jeg tviler, sier han til iTromsø i en pause.

Manglet overordnet fokus

Andreas Willumsen i Tromsø Gårdeierforum sier at næringslivet i sentrum og kommunen stort sett er enige om målet, men at man er uenige om en del av veien dit.

OVERGRIPENDE: Andreas Willumsen mente at kommunen mangler en overgripende strategi for sentrum og at man er for opptatt av detaljer.

– Jeg mener at vi mangler en overordnet og overgripende plan. Det vi har diskutert i dag er kun detaljer, vi burde ha startet med å få vedtatt en mye større plan, så kan detaljene komme etterpå, påpeker han.

Av Christer Pedersen