Advokat Roald Engeness reagerer sterkt på at en sak som i utgangspunktet likestilte hotellsjef Tor Erling Gärtner og kjøkkensjef Dagfinn Edvardsen, ender så forskjellig. Siden saken startet i oktober i fjor, har Hurtigruten i flere skriftlige redegjørelser karakterisert duoen i sterke ordelag.

BAKGRUNN: Saksøker Hurtigruten

Dårlig dømmekraft

I

I RETTEN: Tidligere kjøkkensjef på MS "Lofoten", Dagfinn Edvardsen, og hans advokat, Roald Engeness. Foto: John Strandmo

følge prosessfullmektigen har Hurtigruten i oppsigelsene betegnet Gärtner og Edvardsen som ledere med svært dårlig dømmekraft. Duoen viste også – i den situasjonen som oppsto – dårlig forståelse for det ansvaret de hadde. De ble etter hvert beskyldt for manglende oppfølging av påleggene fra Mattilsynet.

– Gjennom vitneforklaringer – blant annet fra skipsføreren – vil jeg bevise at beskyldningene var grunnløse. Jeg har også vurdert å endre sakens tema til også å omfatte usaklighet – på grunn av forliket med Gärtner.

Bekymringsmelding

Advokat Engeness sa i sitt innledningsforedrag at denne saken startet med en bekymringsmelding til Mattilsynet i august i fjor. Den omfattet dårlig renslighet og matsikkerhet Om bord i ni av totalt 11 skip. Melderen mente at rederiet ikke tok hygienen seriøst nok. Vedkommende frikjente likevel staben på grunn av dårlig vedlikehold og hardt arbeidspress.

– Mattilsynet påpekte fire alvorlige forhold etter sin inspeksjon – blant annet manglende renhold og ikke godkjente materialvalg på innredning.

– I kjølvannet ble de igangsatt en betydelig innsats fra personalets side for å innfri kravene til Mattilsynet. Likevel kom oppsigelsene, konstaterte Engeness.

Ikke prioritert

Advokaten mener at mannskapet ikke kan være ansvarlig for ting som omfatter konsernet.

– Når mye går på dårlige, innredningsmessige løsninger, er konsernledelsen rette adressat. Det blir for enkelt å skyve et mangeårig problem med blant annet manglende vedlikehold av byssa, over på mellomlederne, mener Engeness.

Han la ned påstand om at Dagfinn Edvardsen måtte få jobben tilbake og at Hurtigruten må betale for tort og svie – et beløp beregnet oppad til 150.000 kroner.

– Underveis har Hurtigruten antydet at de var villige til å diskutere en eventuell erstatning til min klient. Men så langt har det ikke kommet noe konkret ut av utspillet, sier Roald Engeness.

LES OGSÅ: Raser etter at Hurtigruten solgte kunstverket for spottpris

Ønsket løsning

Direktør Thomas Westergaard i Hurtigruten trakk oppsigelsen av Tor Erling Gärtner fordi han ønsket en løsning utenfor rettsapparatet.

I en e-post iTromsø har fått innsyn i, skriver Westergaard til samtlige kapteiner og hotellsjefer i konsernet:

– For Hurtigruten er høy kvalitet og sikkerhet prioritet nr. 1. Derfor et risikoen for et omdømmetap stort når det stilles spørsmål ved matsikkerheten om bord.

Westergaard understreker at det å ikke overholde høy kvalitet og standard på matsikkerheten, er et svært alvorlig tillitsbrudd.

Enige før helgen

Til tross for det, valgte konsernledelsen å inngå forhandlinger med Tor Erling Gärtner før helgen. Fredag ble partene enige om at hotellsjefen skal tilbake i jobb.

– Det ligger en totalvurdering bak denne avgjørelsen. Til tross for at de manglende oppfølging av de svært alvorlige påpakningene fra Mattilsynet, er et alvorlig tillitsbrudd, trekker vi saken mot Gärtner.

– Det må ikke oppfattes slik at vi overser alvoret, men at vi som arbeidsgiver ønsker en løsning utenfor rettssystemet, skriver Thomas Westergaard i e-posten.