Gjør det enklere å være turist

Med Tromsøpasset i hånden får turistene både inngangsbillett og transport til byens største attraksjoner – i et og samme kort.

turistpass: Fylkesråd Ivar B. Prestbakmo (foran fra venstre), formidlingsleder Karen Marie Christensen på Tromsø Museum, daglig leder Tom Schreuder på Fjellheisen, menighetsarbeider Åse Dons Lindrupsen i Ishavskatedralen (bak fra venstre) og daglig leder Geir Stokke på Polaria hilser alle Tromsøpasset velkommen.  Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø

Polaria er også med på "Tromsøpasset"  Foto: Ronald Johansen

nyheter

Tromsø Museum har lenge etterspurt et tilbud som både gir inngang og transport. Tirsdag fikk de endelig det de har ønsket seg.

– Først i landet

– Vi har ønsket oss dit i mange år. Da markedssjef Lars Sigurd Eide i Troms fylkestrafikk ringte og fortalte at de vurderte å etablere et slikt tilbud, utbrøt jeg «yess, endelig», sier formidlingsleder Karen Marie Christensen på Tromsø Museum – Universitetsmuseet.

Tromsøpasset er et elektronisk reisekort som gir ubegrenset antall bussreiser i 48 timer, og gratis adgang til Fjellheisen, Ishavskatedralen, Polaria, «Polstjerna», Polarmuseet og Tromsø Museum.

– I samarbeid med gode reiselivsaktører i Tromsø lanserer vi i dag Tromsøpasset. Det gir en gunstig mulighet for både offentlig kommunikasjon, og tilgang til viktige turistattraksjoner i Tromsø. Vi er først i landet med å kombinere inngangsbilletter og kollektivreise i et elektronisk reisekort, sier fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp).

Felles billettsystem

Tromsøpasset koster 399 kroner for voksne og 199 kroner for barn/honnør. Passet gjelder for 30 dager, men må brukes på bussen innen 48 timer etter at det er aktivert.

Prisen til tross, markedssjefen i Troms fylkestrafikk mener det er et prisgunstig tilbud.

– Det har vært en utfordring å få til et felles billettsystem, men etter hard jobbing har vi fått det til. En dagsbillett på bussen koster 100 kroner, to dager koster 200 kroner. Alle partnerne har gitt rabatter, uten at jeg vil si hvor mye. Nå blir det viktig å teste ut tilbudet på kundene, sier Lars Sigurd Eide.

Skryter av tilbudet

Fylkesråden har ståltro på det nye tilbudet.

– Det er et kanonprodukt, spør du meg. Det vil bidra til å utvikle Tromsø som opplevelsesby.

– Jeg er glad for initiativet og er spent på mottakelsen fra de besøkende, sier Christensen.

Daglig leder Tom Schreuder på Fjellheisen har også tro på det nye produktet. Han frykter ikke at de taper penger på at turister bruker Tromsøpasset i stedet for å kjøpe enkeltbilletter, og viser til Tromsøs posisjon som turistattraksjon.

– Tromsø er på niende plass i Lonely Planet oversikt over attraktive steder å besøke. Dette er et pluss for Fjellheisen, og et kjempeinitiativ fra Troms fylkeskommune. Vi samarbeider gjerne, sier Schreuder.