– Vi fikk sjokk. Det var som å bli rammet av et jordskjelv. Etter å ha brukt store ressurser på å bygge opp merkevaren Hurtigruten, fryktet vi det verste. Derfor ble alt satt inn på å rydde opp, understreket konserndirektør Marit Finnanger (41).

Kortreist mat

– I tillegg til opplevelsen, skal også våre passasjerer serveres mat som vi henter om bord langs seilingsruten. I den prosessen er matsikkerheten satt i høysete. Og resultatene kom. Vi fikk medieomtale i store, amerikanske aviser og ble utpekt som ambassadør for å fremme norske matvarer. Nå sto alt i fare for å bli rasert.

Som et sjokk

Finnanger presiserte at konsernets ansatte skal ha all ære av Hurtigrutens gode omdømme. Derfor kom Mattilsynets rapport som et sjokk.

– Det var skremmende å få resultatet på bordet. For å understreke alvoret, tok konsernledelsen tak. Vi var i en situasjon som gjorde oss sårbare og som kunne velte alt. Tilliten til Mattilsynet måtte bygges opp på nytt. Og jeg tørr ikke tenke på konsekvensene om ikke alt hadde vært på stell da de kom tilbake.

BAKGRUNN: Saksøker Hurtigruten

Sto ansvarlig

Ifølge Marit Finnanger hadde Dagfinn Edvardsen vært på jobb i 11–12 døgn da Mattilsynet troppet opp. Derfor er det naturlig at hovedansvaret falt på ham.

Når det gjelder hotellsjef Tor Erling Gärtner, som før helgen fikk jobben tilbake, hadde konserndirektøren følgende kommentar:

– Han har jobbet i Hurtigruten i 30 år i ulike posisjoner. I denne saken har også han opptrådt kritikkverdig og ikke vist dømmekraft. Likevel var han ikke direkte involvert i den daglige driften av kjøkkenet – noe som førte til at han igjen skal jobbe for oss.