Kurset «Facebook for næringslivet» ble en kjempesuksess for iTromsø og iNord da det ble arrangert i slutten av april på hotellet The Edge.

300 tilhørere møtte opp for å lære hvordan de kan henge med i timen og være like oppdatert som store nasjonale aktører.

Denne gangen er det Google-kurs som står på timeplanen for de lokale aktørene som føler de trenger hjelp og vink.

Søkeoptimalisering

– Vi vil hjelpe kundene våre å overleve i «den nye verden». Følger ikke lokale bedrifter med i timen, kommer de til kort. Uten lokale bedrifter overlever heller ikke iTromsø, sier Liv Brandvoll, som er markedsdirektør i Mediehuset iTromsø.

LES OGSÅ: Google passerer Apple som verdens største selskap

Brandvoll sier at de også tilbyr rådgivning i forbindelse med seminaret.

– Hvis du ikke har søkeoptimalisert siden, eller om du ikke har tenkt på søkeord, da har du bommet litt og kan lære noe på seminaret.

Time-seminar

Og det er ikke snakk om lange tiden man trenger å «skulke» unna i arbeidstiden sin. Arrangementet er gratis og kurset varer i en time.

– Det er begrenset hva du klarer å dykke ned i i løpet av en time, men det er snakk om enkle tips og triks for å komme i gang, sier Brandvoll.

Markedsdirektøren oppfordrer folk til å møte opp tidlig ettersom lokalet på hotellet The Edge bare rommer 220 personer.

Mer enn en søkemotor

Kurset starter onsdag klokken 10.00, og iNords Marius Karlsen og Camilla Solheim er foredragsholdere.

– Folk går til Google – her leter de etter det de ønsker å vite, og spør hvor de skal gå, hva de skal kjøpe og hva de skal gjøre. Vi ønsker å gi næringslivet i Tromsø en større innsikt i Google-universet for å se på hvilke muligheter den enkelte bedrift har til å bli mer synlig på nett og hvordan de kan tiltrekke seg kunder, sier foredragsholder Solheim.