Nå kan byggingen starte

Kommunestyret vedtok i formiddag å godkjenne reguleringsplanen for Templarheimen - og byggingen av Tromsøbadet vil nå starte umiddelbart.
nyheter

Etter flere måneders debatt og uenigheter om reguleringsplanen for idrettsparken på Templarheimen er saken nå endelig avgjort.

Et stort flertall av politikerne stemte for å godkjenne områdereguleringsplanene for Tromsøbadet, klatrehall og turhall.

Planene ble godkjente mot syv stemmer – halve miljøpartiet, deler av Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti.

Dessuten vedtok kommunestyret at man ikke skal kreve såkalt detaljregulering av området.

- Om vi fjerner det kravet vil vi spare tid. Områdereguleringsplanen er så detaljert at det ikke vil være nødvendig å ha en detaljreguleringsplan, sier gruppeleder i Arbeiderpartiet, Jarle Heitmann.

LES OGSÅ: Ap vil skrinlegge Grønnåsen-anlegget

Frykter trafikkaos

Høyres Øyvind Hilmarsen sa seg enig i det.

- Det trenges ikke en detaljregulering av området for å kunne sette igang. Det vil bli smør på flesk, sier han.

Han mener at vedtaket om Templarheimen er godt for en samlet idrettsbevegelse i Tromsø.

Ikke alle gjorde imidlertid bølgen for vedtaket.

Fremskrittspartiets Britt Hege Alvarstein peker på at det kan bli store trafikkutfordringer i nærområdet.

- Vi trenger å få ytterligere en avkjørsel fra Tverrforbindelsen for å kunne få avviklet både biltrafikk og være sikre på at utrykningskjøretøy kan ta seg fram, sier hun.

Flere mente også at parkeringsfasilitetene i området er underdimensjonert.

- Om vi skal få det antall besøkende som vi ønsker må vi ha flere parkeringsplasser. Det er for få P-plasser i dagens planer, sier Høyres Gunnar Pedersen.

LES OGSÅ: Krever at reguleringsplanen for Templarheimen utsettes

Frykter ikke p-problemer

Han fikk imidlertid motbør fra eget parti. Øyvind Hilmarsen sier at det vil være fullt mulig å løse. Det samme mente Venstres Jonas Stein - som syntes at kritikerne krisemaksimerte.

- Det er snakk om cirka 30 biler i timen. Om vi får mer besøkende vil vi kunne bygge parkering i to plan - og sågar kunne finansiere det.