Kvalvik Bait, Tromsø-selskapet som ble startet i 2011, har sammen med seniorforskere fra Nofima og SINTEF i løpet av de siste fem årene forsket på fiskenes luktesans, hvilke typer fisk som lar seg tiltrekke av hvilke lukter og hvordan man kan bruke kunnskapen til å lokke fisken på kroken.

Det har lønnet seg. For litt over ei uke siden vant selskapet beste nye produkt-kategorien ved en av verdens største bransjetreff for sports- og fritidsfiskeutstyr - Efftex i Amsterdam.

LES MER OM AGNFORSKNINGEN: Nytt superagn gjør torsken hekta

Fra krem til gele

Selskapet har markert seg både nasjonalt og internasjonalt med tre agnkremer - aromatiske kremer som man smører inn sluken med - som tiltrekker seg henholdsvis torsk og kveite og laks, ørret og røye.

Nå jobber de med å utvikle et eget lineagn laget av et biopolymer hvor godlukten fisken blir hekta på er inkorporert i selve agnet.

- Det er ment for kommersielt fiske, men det er ikke klart for markedet ennå. Vi har imidlertid tatt en variant av det og laget et produkt for sports- og fritidsfiske. Det tiltrekker seg hovedsaklig sild, makrell og akkar, forteller markedsførings- og salgsansvarlig i Kvalvik Bait, Haakon Worum.

Kjemperespons

Worum reiste selv ned til messa i Amsterdam for å presentere produktet - og med seg hadde han pakket et naust fra Lofoten. Vel ikke helt.

- Vi fikk noen snekkere fra Håkøya til å lage oss et lite puslespill. Vi ville nemlig ha en stand som immiterte et gammelt Lofoten-naust. Jeg måtte reise ned to dager i forveien for å få det på plass, sier Worum og ler.

Responsen på standen var god, men aller best var tilbakemeldingene på det nye geleagnet.

- Responsen var helt fantastisk! Vi stakk jo av med førstepremien, som i tillegg til heder og ære, også sikret oss et diplom og en flott sverdfisk, forteller en humrende Worum.

- Har dere merket økt internasjonal interesse for agnet deres etter messen?

- Ja, i aller høyeste grad. Jeg kan garantere at produktene våre blir å finne i fiskebutikker i fem nye land over sommeren, svarer Worum.