Enorm interesse for «retro» TV-spill

Spillklassiker fra 80-tallet skal ta opp konkurransen med «Pokémon Go».

SELGERE: Monica Tysnes Karlsen og Preben Olsen ved Spaceworld på Nerstranda har allerede forhåndssolgt sin første Nintendo NES, og forteller om stor interesse rundt produktet. Foto: Helge Skog 

LITEN: Den nye versjonen er langt mindre enn den originale spillkonsollen, og har 30 innebygde spill. Foto: Pressefoto 

nyheter

Blant dem som var barn og unge på åtti- og tidlig nittitall, er det mange som fylles av lengsel tilbake til barndommen når Nintendos originale spillkonsoll nevnes.

I Norge lanseres 11. november en miniutgave av denne, som skal inneholde 30 velkjente spillklassikere. Allerede nå merker butikker og distributør at interessen bobler rundt den nye Nintendo NES.

Ukomplisert sjarm

– Vi har allerede forhåndssolgt Nintendo-maskinen, og folk er innom og spør etter den. Dette kommer til å bli en populær julegave, sier Monica Tysnes Karlsen ved Spaceworld på Nerstranda.

– Her spilles det på nostalgi, men unge og barn spiller også disse klassikerne, skyter Tysnes sin kollega, Preben Olsen inn.

– Betyr det at TV-spillene faktisk var best før i tida?

– Det er et evig spørsmål. De gamle spillene har en sjarm i at de er enkle og ukompliserte, mens de nye spillene er langt mer teknisk avanserte. Det enkle er ofte det beste, sier Olsen og smiler.

LES OGSÅ: Her finner du Pokémons i Tromsø

Bred målgruppe for «retro-spill»

– Interessen er enorm, både hos forbrukere og forhandlere, sier Inga-Brit Brekken, PR-ansvarlig hos Bergsala, Nintendos norske distributør.

– Hva slags folk er det som er interessert i denne «retro-konsollen»?

– Først og fremst spiller vi på de nostalgiske følelsene til dem som vokste opp på 80-tallet, sier Brekken.

– Så dette er kanskje ikke noe for «Pokémon»-generasjonen?

– Jo, det kan det godt være. Målgruppa er bred, og uten at jeg sitter på noen analyser her og nå, er tanken at denne maskinen også skal appellere til folk født etter 1990.

Brekken forklarer at det er et stort marked for såkalte «retro-spill».

– Vi har reutgitt en del klassikere, som har solgt godt. Super-Mario er populær, og forsvinner nok ikke med det første.