Fugleentusiast vil beholde vannscooter-forbudet

Mens mange kjemper for å få sidestilt vannscootere med småbåter, vil fugleentusiastene holde de langt unna land.

UTSATT: Ærfuglene er blant de mest utsatte artene. Her er en hannfugl. Foto: Martin Eggen 

ADVARER: Martin Eggen, naturvernrådgiver i Norsk ornitologisk forening, advarer mot å fjerne forbudssonen for vannscootere. Foto: Privat 

nyheter

SENTRUM: En problemstilling mange kanskje ikke tenker over i vannscooterdebatten er hvorvidt aktivitet nært land vil påvirke fuglelivet. Dette har derimot Martin Eggen, naturvernrådgiver i Norsk ornitologisk forening, satt seg godt inn i.

– Dette er noe som ikke har vært veldig aktuelt i Nord-Norge før nå, men som vi ser blir mer og mer problematisk. Derfor mener vi det er viktig å være føre var, ved å belyse problemstillingen, uttaler Eggen.

Skremmes bort

Han er nemlig bekymret for hva som vil skje hvis man begynner å kjøre vannscooter i områder der fugler hekker.

LES OGSÅ: Nå kan du endelig leie vannscooter i Tromsø

– Problemområdene er i skjærgårdene, rundt øyer, i sund og ved nes. Steder der fuglene til nå har fått ligge i fred og ro under hekkingen, men som kan bli truet av vannscooterferdsel, sier Eggen og fortsetter:

– Rundt Tromsø hekker det for eksempel mye ærfugl, som ikke har mulighet til å vike for vannscootertrafikk. Ærfugler er nemlig forsiktige fugler, som beregner hastighet på båter som kommer, og har evnen til å flytte seg dersom farten ikke er for stor. Små, hurtige fartøyer nært land har de langt større problemer med, og vi får inn rapporter om situasjoner der det kjøres vannscooter «så fjæra fyker.

Vil beholde forbud

Han er dermed ingen tilhenger av å fjerne dagens forbudssone, som strekker seg 400 meter fra land.

LES OGSÅ: Tror vannscooter-forbud rammer Tromsø-næring

– Vi mener man bør beholde regelverket som er i dag for å beskytte fuglene. I tillegg har kommunen et ansvar for å regulere verneområder, der fugler er mer utsatt enn ellers. Til slutt har også de som driver med utleie et ansvar for å informere om hvor man bør ferdes, konstaterer Eggen.