LANGNES: Sommersesongen er den travleste tiden på året for bilutleieselskapene ved flyplassen. Tall fra Avinor AS viser at den totale omsetningen for 2015 i juli måned er tre ganger så stor som i januar.

– Som tallene sier, er sommersesongen rimelig heftig ved Tromsø lufthavn. Trafikkvolumet for bilutleie tredobles om sommeren sammenlignet med den første måneden i året, sier Roy Ødegård ved forretningsutvikling i Avinor Konsern.

Omsetningen i januar 2015 var på to millioner kroner, mens i juli samme året var omsetningen på seks millioner. Påfølgende måned er omsetningen fortsatt høy med rundt 5,8 millioner kroner, før den synker til like under tre millioner i september. Tallene fortsetter å synke og stopper i desember på like over to millioner.

Det er fire utleieselskaper representert ved flyplassen: Hertz, Avis, Europcar og Sixt.

Positiv vekst

Og det kan se ut til at 2016 blir et enda bedre år for utleiemarkedet – det kan faktisk gå mot et rekordår. Året startet med en omsetning på tre millioner i januar og omsetningen bare økte i februar og i mars. I mai sank det igjen, før toppunktet i juni var på fem millioner kroner. Tallene for juli er ikke klare ennå, men det ser lovende ut for selskapene.

– Ved Tromsø lufthavn er omsetningen i juni i år 15 prosent høyere enn i juni i fjor, som igjen var en økning på 17 prosent fra juni 2014. Sammenligner vi tallene hittil iår, altså dette første halvåret, med tilsvarende tall for 2015, er omsetningsveksten 24 prosent. På samme tid i fjor var omsetningsveksten på 22 prosent i forhold til samme periode i 2014, sier Ødegård.

Bygger ut bilutleieområdet

Ifølge Ødegard har Tromsø lufthavn hatt en fantastisk vekst de siste årene og har et stort potensial fremover.

– Lufthavnen vil nå bygge en egen «bilutleiepaviljong» rett utenfor terminalen. Dette vil forbedre situasjonen inne i terminalen og skape vesentlig bedre fasiliteter for både bilutleieselskapene og kundene som skal leie bil enn det vi i dag kan tilby ved lufthavnen. Vi håper denne vil stå klar i løpet av høsten, forteller han.

Kommersiell sjef ved Tromsø lufthavn, Ivar Helsing Schrøen, er veldig fornøyd med den gode veksten de opplever på flyplassen.

– Det, samt et ønske om å bli mer kundevennlig og bedre på logistikk, gjør at vi nå bygger ut denne paviljongen. I dag må man hente bagasjen sin på bagasjebåndet, gå tvers gjennom flyplassen for å hente nøkler, og så gå hele veien tilbake for å hente bilen. Det vil vi forbedre. Det blir en slags forberedelse til utvidelsen av terminalen, forteller Schrøen.

Ikke nok biler

Veksten er ifølge Ødegård så stor, at det skaper noen utfordringer for utleieselskapene.

– Det finnes rett og slett ikke nok biler å leie ut om sommeren. Flere norske bilutleieselskap frakter biler nordover for å dekke behovet, men det blir likevel for få biler fordi de samme bilene også trengs i Sør-Norge, hvor etterspørselen også er stor på denne tiden av året. Dette resulterer dessverre i at mange potensielle turister ikke får dekket sitt bilutleiebehov i Nord-Norge og derfor må velge et annet reisemål eller lande i Sverige og leie bil der. Sverige har gunstigere avskrivningsregler og bilpriser for leiebiler enn norske bilutleieselskaper har og kan derfor tilby et større antall utleiebiler i Nord-Sverige enn de kan i Nord-Norge, forteller Ødegård.

Turisme, kronekurs og militærøvelser

Veksten flyplassen har opplevd de siste årene er etter Ødegårds vurdering i stor grad drevet av turister, lavere kronekurs og markedsarbeid i regi av Innovasjon Norge og Nordnorsk Reiseliv. Han forteller at turisttrafikken viser tydelig volumvekst i områder som Bergen, Trondheim, Harstad, Narvik og Tromsø.

– Vi ser også helt klare tegn på at økt vinterturisme øker bilutleievolumet i årets første måneder. Dessuten har militærøvelser i Nord-Norge bidratt pent til tallene om våren, noe som også har vært positivt for antallet biler det har vært mulig for bilutleieselskapene å beholde gjennom hele året i landsdelen.

Dyrt å hente sørfra

Administrerende direktør i Avis Budget Norway, Ole Grønvold, forteller at tallenes tale stemmer overens med virkeligheten.

– Det stemmer at det er stor vekst. Det som overrasker oss, er at veksten også har vært stor i deler av vinterhalvåret, og mest i perioden desember til februar. Selvsagt er antall biler på leie i absolutte tall betydelig lavere enn for sommeren, men den prosentvise veksten er høy. Her får regionen betalt for måten de har markedsført vinterturisme og kanskje spesielt nordlyset på, sier Grønvold.

Han kan dessuten fortelle at de er klare over at de er en av «proppene» i nordnorsk turisme.

– Det å hente biler sørfra koster veldig mye, noe som begrenser antallet vi kan tilby om sommeren i Tromsø. Her er dessverre vi en flaskehals for turismen. Momsavskrivningsreglene er endret fra tidligere, og slik de er i dag så er det ikke mulig å ta ut biler lokalt for kortere perioder når det er behov for det. Hadde man fått til en endring i momsreglene kunne vi tilbydd flere biler til en lavere pris, noe som både ville bidratt positivt for turismen og lokalt næringsliv, sier Grønvold.