I januar i år skrev iTromsø om 22-åringen Rune Furøy som starter eget flyselskap. Han hadde da startet å engasjere investorer, samt starte en såkalt crowdfunding for å få i gang selskapet. Det har gått syv måneder, og Furøy er nærmere målet.

– Etter artikkelen fikk jeg inn mye penger, men ikke nok. Jeg kommer til å trenge rundt ti millioner kroner, og til nå har jeg fått inn fire millioner.

Tar tid

Han forteller at det har gått tregt, men det var ikke uforventet.

– Jeg forventet at det ville ta tid. Flybransjen er et krevende marked, og det tar tid å komme i gang, sier han.

Han startet å jobbe med dette for to år siden, da han gikk på flyskole i Sverige.

– Det bygger seg opp sakte, men sikkert. Kanskje er jeg i mål til neste år.

Les også: Derfor er det gründer-boom i Tromsø (pluss-sak)

Selger aksjer

I vår startet han å selge aksjer i selskapet. Det har flere vært interessert i å kjøpe.

– Det er en blanding mellom små og store aksjonærer. Jeg har et par enda større som fremdeles sitter på gjerdet.

Furøy fyller snart 23 år. Å starte et eget selskap har ikke vært enkelt, forteller han.

– Mange er skeptiske når de hører alderen, men jeg har også fått veldig mye bra tilbakemelding på at jeg tør å gjøre dette.

Mye å lære

Han begynte å fly da han var 15 år gammel, og tok flygersertifikatet som 17-åring. Men å sette seg inn i alt annet har krevd hjelp.

– Det har krevd mye tid å sette meg inn i alt, men jeg har lært mye. Jeg har også flere støttespillere som heldigvis stiller opp og hjelper til, sier han.

Skal tilby privatreiser

Transwing Operations skal blant annet jobbe opp mot næringsliv som er avhengig av transport som er tilpasset deres behov.

– Vi skal også tilby privatreiser både til den vanlige mannen i gata, i tillegg til kontraktsflyginger for selskap. Vi vil også ta spesielle oppdrag, slik som flyfoto og overvåking.

– Privatreiser, er ikke det veldig luksus for «vanlige folk»?

– Det høres luksuriøst og dyrt ut, men vi skal tilby en pris som er mye er behagelig enn når man tar en privatjet til 100.000 kroner. Hvis man skal alene fra A til B, blir det dyrere enn rutefly. Men er man en gruppe folk som skal på tur, blir pakken trolig billigere. Det skal være for folk med vanlig pengebok.

Les også: Disse tromsøværingene gjør suksess i utlandet (pluss-sak)

Fikk stor kontrakt

Han forteller videre at planen er å ha base i Oslo og i Tromsø.

– Vi har allerede fått en kontrakt med et selskap i Oslo. Det er en ganske stor kontrakt som dekker en stor del av omsetningen vi må ha.

Furøy har ennå ikke gått til innkjøp av fly.

– Vi venter på mer kapital. Vi skal starte med ett fly, så utvider vi etter hvert.