iBevegelse

Derfor bør du ta beina fatt!

«Håper du har hatt en flott sommer og kanskje har du også fått brukt beina mye på ulike aktiviteter?»

  Foto: Tom Benjaminsen

nyheter

En farsott som virkelig har satt fart i føttene til folk er mobilspillet Pokémon Go. Jakten på virtuelle monster har generert i kilometer med vandring og engasjert både stor og små. Jeg lurer på hvor ofte går du og hvor langt går du i snitt daglig vanligvis?

Jakten på Pikachu og geocaching!

Pokémon Go har tatt oss med storm, små og store i alle aldre har begitt seg ut på jakt. Spillet er et mobilspill og har blitt en populær aktivitet som engasjerer folk i alle aldre. Spillet går ut på å fange virtuelle monstre med mobilen i den virkelige verden. For å kunne fange de ulike monstrene må man forflytte seg til ulike områder, og disse monstrene oppfører seg ulikt. Noen liker seg best på natten, noen i våte områder og andre finnes i parker og bygninger etc. Jeg synes det er kjekt at spillet oppfordre til at deltakerne må opp og bevege seg, ut og gå for å kunne fange monstrene. For dem som trigges av å konkurrere finnes det nå også konkurranser du kan delt i. Visste du at spillet er ikke ulikt Geocaching, som også er en internasjonal aktivitet som kan sammenlignes med orientering? Her finner man fram til poster ved hjelp av GPS istedenfor kart og kompass. Disse postene eller cachene er plassert ut over store deler av verden og info finnes på nettsiden geocacing.com.

Tre gode grunner til å gå!

Om du tenker at det hjelper ikke så mye på helsen å komme seg ut og gå, skal du her få tre gode grunner til det motsatt fra meg;

1. Du får bedre helse

All aktivitet er positivt og minimums anbefaling fra Helsedirektoratet på fysisk aktivitet på 30 minutter daglig blir lett å følge om du tar beina fatt. Når du går vil du påvirke lungekapasiteten din, redusere faren for livsstilssykdommer som høyt blodtrykk og hjerte-kar-sykdommer.

2. Påvirker din sinnstilstand

Flere studier viser til at vår sinnstilstand påvirkes positivt når vi er fysisk aktive. Du har sikkert hørt uttrykket «å gå ut og lufte hodet»? Når vi går er det lettere å sortere tanker og løse utfordringer.

3. Når som helst og hvor som helst!

Du kan gå over alt og det å spasere tur er helt gratis! Med deg på kjøpet får du frisk luft, du kan ta deg til nye steder og være sosial om du invitere med deg noen på en spasertur. Hva om du la et møte utendørs? Fordelen er at det å være aktiv stimulerer til kreativitet og det blir en ny arena å samhandle på.

Gleden ved å kunne gå!

Å gå er en aktivitet for alle og bør gjøres daglig. LHL (landsforeningen for hjerte og lungesyke) anbefaler 10.000 skritt daglig, og det er en distanse på fem kilometer. Så jeg sier som den danske filosofen Søren Kierkegaard: «Tap for all del ikke lysten til å gå! Jeg går meg til det daglige velbefinnende hver dag, og fra enhver sykdom. Jeg går meg til mine beste tanker, og jeg kjenner at ikke en tanke er så tung at jeg ikke kan gå fra den. Når man slik fortsetter å gå, så går det nok.»

Jeg håper at selv om Pikachu og andre monstre etter hvert tar en pause, at du fortsetter å bruke beina og aktivt jakter på god steg som fremmer din helse!