Det arbeides for fullt med å klargjøre det 70 måls store industriområdet til Tromsø Skipsverfts datterselskap, Tromsø Maritime Næringspark, på nordøstsiden av Tromsøya. Flytedokken er flyttet nærmere land og det første fundamentet til et nybygg står klart. Det arbeides også med å klargjøre den 130 meter lange dokken. Enn så lenge må skipsverftet takke nei til oppdrag.

– Vi får hele tiden henvendelser om dokken, alt fra store ferger tilhørende Torghatten til supplybåter i Hammerfest, sier daglig leder Åge Hansen på Tromsø Mekaniske.

I forhandlinger

Foreløpig har den nye dokken, som ble slept til Tromsø i desember, bare betydd utgifter for skipsverftet. Ifølge Hansen kommer de i hvert fall til å ha brukt 16 millioner kroner, inkludert kjøp, slep og oppgradering, før den første båten kan tas ombord.

– Vi har ennå ikke fått kjørt dokken, men ambisjonen er å begynne å tjene penger på flytedokken i år. Jeg håper å kunne ha den i drift om to til tre måneder. Dokken har tidligere bare vært midlertidig forankret, nå er den skikkelig fast og tåler sterke stormer.

Skipsverftet er i ferd med å inngå avtaler to til tre underleverandører som vil etablere seg i de tre utleiebyggene på det nye industriområdet. De skal selv bruke det ene bygget inntil det nye verkstedhallen står ferdig.

– I dag har vi verksteder og aktiviteter i mange bygg spredt over et stort område, noe virksomheten bærer preg av. Dette ble bygd i 1848, det er som å drive på et museum. Det er helt malplassert med industri i sentrum, det medfører bare begrensninger og vanskeligheter for driften, mener Hansen.

Alt under ett tak

På skipsverftets hjemmeside beskrives dagens mekaniske anlegg på Skansen som «nedslitt og fraflyttingsklart».

– Tiden er overmoden for flytting.

Åge Hansen håper den nye verkstedhallen står ferdig rundt 2020. Da vil skipsverftet flytte all virksomheten sin fra Skansen-området til Nordøya. Det som i dag er spredt på flere bygg, vil samles under ett tak; det være seg rørverksted, lager, verktøybu, maskinverksted, kromverksted, sandblåsing og brannstasjon. Fram til da må skipsverftet belage seg på å drive på to steder samtidig i en overgangsperiode. Det mangler ikke på oppdrag.

– Vi har veldig bra tilgang på kunder, både fiskebåter, ferger og lastebåter. Det som blir mest kritisk, og som jeg er urolig for, er produksjonsfasilitetene, og om vi klarer å opprettholde full produksjon og beholde alle ansatte. Det kommer til å bli en del transport mellom de to stedene. Vi får en mellomfase før vi har etablert alt

på Nordøya, sier Hansen.

I dialog med kjøpere

I mai ble det kjent at det arbeides med å selge skipsverftstomta ved Skansen. Det har i årevis vært jobbet med å bygge hundrevis av boliger og næringsbygg på tomta når skipsverftet flytter til Nordøya. Planene ble godkjent i fjor.

Ifølge Nordlys var eierne Vervet AS og Vervet Eiendom AS i forhandlinger med Peab og Totalprosjekt/Totalrenovering. Det vil styreleder Anders Tom Aagenæs i Vervet Eiendom AS og Vervet AS verken bekrefte eller avkrefte.

– Vi er i dialog med kjøpere, jeg kan ikke bekrefte hvem eller på hvilke vilkår før avtalen er signert. Vi er ikke i mål, men vi bør ha en avklaring i løpet av august-september, sier Aagenæs til iTromsø.

byggeklar: Fundamentet til det første bygget på nytomta til skipsverftet på Nordøya står klar. Åge Hansen forhandler med interessenter om leie. Foto: Trond Tomassen