FJELLHEISEN: Etter at fylkesråd for plan og økonomi, Gerd H. Kristiansen hadde foretatt den offisielle åpninga av festivalen, ble scenen inntatt av Elle Márjá Eira og hennes to medmusikere, Jakop Janssønn og Morten Pettersen før nok en artist fra Finnmark, gitaristen Hallgeir Pedersen overtok scenen.

– Dette var en utrolig opplevelse. Jeg har aldri opptrådt på en scene som dette tidligere. Jeg har så mye referanser til natur i tekstene mine, så å stå her oppe med denne utsikten og all denne naturen rundt meg på alle kanter, var sterkt, sa Elle Márjá etter å ha avslutta sin vel timen lange konsert.

Samisk forankring

Hun kommer fra en tradisjonell reindriftsfamilie, og tekstene er sterkt forankret i den samiske kulturen. Musikken hennes er urban popmusikk speila i den verden hun kommer fra, og med elementer fra både jazz, world music og joik.

De elektroniske innslagene i den instrumentale delen av musikken er sentral, og trommeslager Jakop Janssønn og gitarist Morten Pettersen jobber også mye med teknologiske teknikker for å skape musikk og lyd.

Tromsøtrommiser

Mens Elle Márjá bare så vidt tangerer det som de fleste vil oppfatte som jazz, så befinner gitaristen Hallgeir Pedersen seg i den sentrum. Hans utgangspunkt har vært be-bopen, og selv om han etter hvert har bevega seg inn i en mer personlig stil og personlig uttrykk, så er det han skaper musikk som er en del av jazzens marg.

Mens begge hovedpersonene på Fjellheisen denne åpningsdagen er finnmarksartister, så har begge valgt seg trommiser fra Tromsø. Jakop Janssønn (30) er etter hvert blitt en etablert trommis på den nasjonale jazzscenen. Tobias Solheim-Nilsen som spilte med Hallgeir Pedersen, tilhører en yngre garde slagverkere. Han tok sin bachelor fra konservatoriet i fjor, og har en bratt stigende musikalsk utvikling og karriere.

Siste musiker i Hallgeir Pedersens trio er bassisten Odd-Erling Simensen.

Rundt 100 publikummere fant veien opp til Fjellheisen for å overvære åpninga av Tromsø Jazzfestival.

BEBOPKONGEN: Hallgeir Pedersen og trommis Tobias Solheim-Nilsen. Foto: Helge Matland