– Det må være det beste pianoet jeg har spilt på. Det er et skikkelig konsertpiano, som det er meningen skal brukes i en sal, sier Herborg Rundberg, mens fingrene flytter seg raskt mellom de svarte og hvite tangentene.

Verdifull gave

Verdensteatret har lenge hatt ønske om å ha sitt eget, akustiske piano stående i kinosalen, både til bruk under Stumfilmdager, men også i forbindelse med vanlige konserter. Siden landets eldste kino er 100 år i år, ble det en gyllen anledning å sette nettopp piano på ønskelista.

Det gaveønsket sørget Sparebanken Nord-Norges gavefond å oppfylle. For noen dager siden ankom et Bechstein B124 piano fra Hellstrøm Flygel & Piano i Oslo. Ifølge butikkens hjemmeside er prislappen på dette pianoet 139.000 kroner.

– Det er fint å få en sånn gave. Det er en gave til hele byen, til byens kulturliv og publikum, sier festivalsjef Martha Otte.

– Vi har ikke økonomi til å kjøpe et sånt piano, derfor er gaven fra gavefondet kjærkommen, legger daglig leder Tone Lein på Verdensteatret til.

Eget klimaanlegg

At det akkurat ble et Bechstein er ingen tilfeldighet. Herborg Rundberg har vært konsulent når pianoet skulle plukkes ut. Butikken hadde allerede gjort forarbeidet med å plukke ut to pianokandidater, før hun dro til Oslo for å prøvespille.

– De fikk informasjon om type sal og hva pianoet skal brukes til. Et Bechstein-piano er det nærmeste man kommer et flygel.

Et eget klimaanlegg inni pianoet sørget for korrekt temperatur og luftfuktighet. Pianogaven får sin offisielle debut tirsdag 30. august, under åpningen av Stumfilmdager og markeringen av Verdensteatrets hundreårsjubileum. «Huspianist» Ben Model skal traktere tangentene når «Skjæbnens Søn» flimrer over lerretet, samme film som åpnet Verdensteatret 4. juni 1916.

Flygeldame

– Nå har vi fått et piano for de neste 100 år. Det blir lettere både å arrangere flere stumfilmkonserter og andre konserter gjennom hele året, sier Otte.

Herborg Rundberg får sjansen til å spille på nypianoet 1. oktober. Det skjer i forbindelse med lanseringskonserten til duoprosjektet Leagus' første album, i samarbeid med Tromsø Jazzklubb.

– Jeg er en flygeldame og pianister vil helst spille det, men når man får et Bechstein-piano, er det greit, sier Rundberg.