Hurtigbåtene i Troms bruker rundt halve dieselmengden sammenlignet med de gamle hurtigbåtene, som betyr halvert mengde klimagassutslipp.
Det går fram av et prosjekt åtte fylkeskommuner har samarbeidet om, deriblant Troms. «Potensialstudie – eenrgieffektiv og klimavennlig passasjerbåtdrift» er tittelen på utredningen som nå foreligger.
LES OGSÅ: Slik blir den nye havneterminalen
Anbefalinger
– Prosjektet er gjennomført for å dokumentere og vurdere ulike måter å redusere energibruken på. Det har man gjort ved å ta for seg ulike hurtigbåttyper. Dette er en viktig jobb i forbindelse med utarbeidelse av nye anbudsrunder, sier Ivar B. Prestbakmo (Sp), fylkesråd for samferdsel og miljø i Troms.
Troms har vært prosjektleder for et studium som har sett på enda flere muligheter for å redusere energibruken i hurtigbåter og andre passasjerbåter. I utredningen er det anbefalinger på energireduserende tiltak, avhengig av for eksempel avstand mellom anløp, antall passasjerer og strømkapasitet i havna.
Ved forrige anbudstildeling fikk politikerne mye kritikk for valg av båttype, men nå mener Prestbakmo at båttypen har innfridd med hensyn til miljøkrav.
LES OGSÅ: Nå blir bussen billigere
Anbudsgrunnlag
– Teknologivalget, den lette båttypen, selv om de hadde sine utfordringer, kostnader og miljøvennlighet gjør at de kommer ekstra godt ut.
Dagens hurtigbåtanbud går fram 2019/20. I løpet av 2017 blir det utlysning av en ny anbudsperiode for hurtigbåtene, men først skal fylkestinget vurdere grunnlaget for anbudsrunden.
– Rapporten vil være en del av det samla grunnlaget for utlysningen av anbudet. Saken kommer opp i fylkestinget i oktober, da vil utredningen være et av kunnskapselementene, sammen med kapasitet, brukervennlighet, økonomi og energibruk. Det vil gi tilbyderne tid å regne på om det må bygges nye båter eller om de må ombygges, sier Prestbakmo.
LES OGSÅ: – Bra start for Tromsøpasset