Hurtigbåtene i Troms bruker rundt halve dieselmengden sammenlignet med de gamle hurtigbåtene, som betyr halvert mengde klimagassutslipp.

Det går fram av et prosjekt åtte fylkeskommuner har samarbeidet om, deriblant Troms. «Potensialstudie – eenrgieffektiv og klimavennlig passasjerbåtdrift» er tittelen på utredningen som nå foreligger.

Anbefalinger

– Prosjektet er gjennomført for å dokumentere og vurdere ulike måter å redusere energibruken på. Det har man gjort ved å ta for seg ulike hurtigbåttyper. Dette er en viktig jobb i forbindelse med utarbeidelse av nye anbudsrunder, sier Ivar B. Prestbakmo (Sp), fylkesråd for samferdsel og miljø i Troms.

Troms har vært prosjektleder for et studium som har sett på enda flere muligheter for å redusere energibruken i hurtigbåter og andre passasjerbåter. I utredningen er det anbefalinger på energireduserende tiltak, avhengig av for eksempel avstand mellom anløp, antall passasjerer og strømkapasitet i havna.

Ved forrige anbudstildeling fikk politikerne mye kritikk for valg av båttype, men nå mener Prestbakmo at båttypen har innfridd med hensyn til miljøkrav.

Anbudsgrunnlag

– Teknologivalget, den lette båttypen, selv om de hadde sine utfordringer, kostnader og miljøvennlighet gjør at de kommer ekstra godt ut.

Dagens hurtigbåtanbud går fram 2019/20. I løpet av 2017 blir det utlysning av en ny anbudsperiode for hurtigbåtene, men først skal fylkestinget vurdere grunnlaget for anbudsrunden.

– Rapporten vil være en del av det samla grunnlaget for utlysningen av anbudet. Saken kommer opp i fylkestinget i oktober, da vil utredningen være et av kunnskapselementene, sammen med kapasitet, brukervennlighet, økonomi og energibruk. Det vil gi tilbyderne tid å regne på om det må bygges nye båter eller om de må ombygges, sier Prestbakmo.