STRANDVEIEN: Prosjektleder Knut Øvervoll i Statens vegvesen blar opp 375 millioner kroner for at jobben skal bli gjort. Kontraktssummen er 89 millioner kroner mer enn det Presis Vegdrift – tidligere Lemminkäinen – fikk for sin innsats.

Brøyte og klippe

– Mesta overtok fra månedsskiftet. Jobben går ut på å holde vinterveiene åpne og fremkommelige. I sommerhalvåret skal det blant annet klippes langs grøftekantene, feies og reparere skader i asfalten samt høvle grusveier, presiserer Øvervoll.

Høyere krav

Statens vegvesen understrekes at det heretter stilles høyere krav til entreprenøren.

– I tillegg til ovennevnte, skal også tunnelene i kommunene holdes rene slik at trafikantene til enhver tid har god sikt og at sikkerheten er på topp.

Være i sving

– I forhold til Mesta, har vi stilt krav til hvor ofte entreprenøren skal brøyte veiene. Det innebærer at selskapet skal sette i gang brøyting så fort føret avviker fra gode føreforhold. Og mannskapene skal være i sving så lenge værforholdene krever det, sier Knut Øvervoll.

prosjektleder: Knut Øvervoll sier at avtalen med Mesta koster 375 millioner kroner over fem år. Foto: Torild Heimdal, Statens vegvesen