Niro er fabrikkens første hybrid og plasseres i en klasse som vi nordmenn liker – selv om den verken har trekk på alle fire eller ekstra bakkeklaring. Og i løpet av neste år, er den også på plass som plugin.

LES OGSÅ: Hissig kjøring halverer dekkenes levetid (for abonnenter)

Fint maskineri

Til tross for at maskineriet – på papiret – ikke er oppsiktsvekkende, gir bensin- og elmotoren nok trykk til at Niro blir morsom å kjøre. Min testbil, med utstyrspakke Exclusive som blant annet innebærer 6-trinns automat, hadde også et sportsmodus. Da ble både girskiftene og styrefølelsen endret – for ikke å glemme at effekten virket langt større. Spesielt ved forbikjøringer var det greit å kunne puffe girspaken mot venstre og kjenne at bilen leverte.

Starter mykt

Niro starter i el-modus, men kan ikke kun driftes ved hjelp av batteripakken som er plassert under baksetet. Det skyldes at systemet til enhver tid velger den mest økonomiske driftsmåten av de to motorene.

LES OGSÅ: Her er sommerens heteste biler

Med 16” felger, oppgir Kia forbruket til 0,38 liter per mil ved blandet kjøring. I mitt tilfelle gikk det med rundt halvliteren – også det akseptabelt på en såpass stor bil.

Blir dyrere

Her vil jeg legge til at aktive- og exclusive-utgavene tilbyr 18-tommere som tillegg. Da skal du være oppmerksom på at utslippet øker til over 100 g/km – noe som gir økte avgifter. Sånn sett er det en stor, økonomisk fordel å holde seg til standardhjulene.

God sittekomfort

Undertegnede fant seg godt til rette i hybriden. Setene er komfortable – hvor også passasjersetet foran kan justeres i høyden. Baksetet er også bra og har varme i putene. For ikke å glemme beinplassen og takhøyden.

Et pluss er bagasjeplassen som på ingen måte lider volummessig som følge av batteripakken.

Tøff konkurrent

Som crossover vil Niro bli en tøff konkurrent til Toyota som har rådet grunnen lenge. Her vil jeg legge til at designet på nykommeren er attraktivt og gir bilen et betydelig pluss i forhold til eksempelvis Prius.

Man skal heller ikke glemme prisingen som Kia har gjort. Bilen starter på meget akseptable 275 «lapper» lokalt og det lar seg absolutt høre. Min testbil, som hadde automat, skinnseter, elektrisk soltak +++, havner på 335.000 kroner.

Hengerfeste

De første utgavene med Niro hadde en anordning for hengerfeste som ekstrautstyr. Mot et tillegg, ble forholdene lagt til rette for å kunne dra inntil 1.300 kilo – nesten tonnet mer enn Norges mest solgte hybrid, Toyota Auris.

Imidlertid opplyser forhandleren at fra nå er pakken en del av standardutstyret. Dermed er det kun ekstra for selve kroken. Totalt koster dette 20.000 kroner.