Tirsdag skal leieavtalen for Prostneset havneterminal opp i fylkesrådet. Av saksutredningen går det fram at det er stor avstand om leieprisen, og at fylkeskommunen og Tromsø havn blant annet fortsatt diskuterer størrelse på arealer. I forslaget til avtale er det tatt inn et areal som er litt større enn dagens lokaler på Prostneset.

Skapt usikkerhet

Tromsø havn vil ifølge fylkeskommunens saksutredning ha mellom 500.000 og 600.000 kroner mer for leie av plass til en felles buss- og hurtigbåtterminal i nybygget enn fylket er villig til på betale.

– Fylkeskommunen har gjentatte ganger etterlyst en samlet og forpliktende finansieringsplan, slik at man har trygghet for hvordan prosjektet er økonomisk fundert. Dette har Tromsø havn ikke fremlagt. Mangelen på slik finansieringsplan har skapt usikkerhet med hensyn til hva leiesummen egentlig dekker, står i det i saksutredningen.

Programstyret for næringsretta midler avslo 14. september søknaden fra Tromsø kommune om 40,7 millioner kroner i tilskudd til etablering av bussterminal med tilhørende trafikkareal i Prostneset havneterminal.

Ikke kryssubsidiering

Ifølge fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp), har fylkeskommunen i dag årlige leieutgifter på rundt én million kroner for passasjerfasiliteter, kontor og lager.

– Tromsø havn vil ha 500.000-600.000 mer i året, samt at det er noen forhold knyttet til antall kvadratmeter og felleskostnader som fortsatt er tema. Vi kan selvsagt ikke betale for mer enn det vi faktisk skal bruke og en relativ andel av felleskostnader.

– Dere vil altså ikke betale mer enn dere betaler i dag?

– Vi har hele tida vært klar på at vi har ei økonomisk ramme fra fylkestinget og vi skal betale for det vi skal benytte. Det er svært viktig ar det ikke skjer kryssubsidiering av andre ting, sier Prestbakmo.