Han åpner ny butikk på Jekta

Mads Hansen står bak den siste nyetableringen på Jekta: Gulating ølutsalg.

UTVALG: Mads Hansen (til venstre) kommer til å ha mellom 400 og 450 ulike øltyper i butikken. Her sammen med driftssjef Tommy Holen Helland. Foto: Renate Pettersen  Foto: Renate Pettersen

nyheter

Dagen før åpning er det mye som tyder på at det kan bli mange arbeidstimer fram til tiden er inne for å åpne porten til den nye butikken. I deler av Feels gamle lokaler har nemlig et helt annet konsept flyttet inn.

Nå skal Mads Hansen selge øl over disken, med blant annet Vinmonopolet som en av sine nærmeste naboer.

LES OGSÅ: Åpner ølbutikk på Jekta

Stort utvalg

– Vi jobber på spreng for å få alt på plass før butikken åpner torsdag klokken 12, men det går seg nok til, sier Hansen, som er eier og daglig leder i butikken.

Han tror nærheten til Vinmonopolet vil være en fordel for butikken.

– Jeg tror folk tenker at de vil handle tyngre saker på Vinmonopolet, og så kommer de hit for å fylle på med litt lettere saker, sier han.

Hansen skal selge mellom 400 og 450 ulike typer øl på sine 107 kvadratmeter, inkludert ølet «Tromsøpalme», som er spesialbrygget til butikkåpningen.

– Vi kommer til å selge det meste her, alt fra det mestselgende ølet på verdensbasis, til det mest sære og lokale ølet vi finner, sier Hansen.

LES OGSÅ: Fyller Mydland-lokalene med øl (Pluss-sak)

Eget brygg

Driftssjef Tommy Holen Helland ser fram til åpningen i Tromsø.

– Vi ønsker å etablere oss over hele landet, og før vi fikk tak i lokaler her, var det nordligste utsalget i Trondheim. Derfor er vi strålende fornøyd med å kunne åpne butikk i Tromsø, sier Helland.

Han forteller at konseptet vil utvides med tiden, og at man om en stund skal kunne få kursing og hjelp til å brygge sitt eget øl i butikken.

– Tanken er at man skal kunne følge ølet gjennom hele prosessen, og få forståelse for betydningen av alt fra krydder til gjæring, sier Helland.

Mindre helgefyll

Både Hansen og Helland tror kvalitetsøl vil blir viktigere for stadig flere, og at nye ølsmaker nå appellerer til langt flere enn spesielt interesserte.

– Vi ser at folk går mer og mer bort fra tradisjonell «helgefyll», og heller ønsker seg kvalitet og utvalg. Jeg tror folk i større grad kommer til å velge bort en sixpack med Mack-øl på butikken, og i stedet velge seg ut seks forskjellige øl for å kose seg med, sier Helland.