De to bryggeriene etablerer et strategisk samarbeid innen salg og distribusjon for å styrke selskapenes markedsposisjon.
Det kommer fram i en pressemelding torsdag.
Les også: Slik tok de selskapet fra bakrus til julbelbrus (iTromsø pluss)
Vil utfordre
- Sammen ønsker vi å utfordre den sterke dominansen som utenlandskeide bryggeri har i dag i Norge, står det i pressemeldingen.
Samarbeidet omfatter i første omgang norsk dagligvaresektor og utelivssektoren i Nord-Norge.
- Mack ønsker å tilby Kinn sine anerkjente produkter til utelivsbransjen i Nord-Norge, som en følge av at Mack ønsker å være den prefererte drikkevareleverandøren i Nord-Norge. Produktene vil supplere Mack sin egen satsing på håndverksøl, og gjøre Mack sitt totalsortiment til det beste på markedet.
Styrke posisjonen
Det presiseres i pressemeldingen at samarbeidet ikke omfatter noen form for eiermessig samarbeid.
Harald Bredrup i Macks Ølbryggeri er fornøyd med at kundene nå vil få et enda bredere sortiment fra Mack.
Les også: Bredrup: – Jobben har vært både himmel og helvete (iTromsø pluss)
- Et samarbeid i norsk dagligvare, er noe vi i lengre tid har ønsket å skape. Vi mener salgssamarbeid mellom norske bryggerier er en kritisk suksessfaktor for at forbrukeren skal ha et godt utvalg av norsk lokalprodusert øl i sin nærbutikk, uttaler Bredrup.
Espen Lothe i Kinn Bryggeri er glad for å kunne samarbeide med et av de store bryggeriene i Norge, og dermed bidra til å utvikle et nytt totalkonsept i Norge.
- Kinn Bryggeri har lenge ønsket å styrke egen posisjon innen norsk dagligvare, og gjennom samarbeidet med Mack blir vi en del av et landsdekkende salgsapparat, sier Espen Lothe.