Gjennom prosjektet «Tenk Tromsø» planlegger Tromsø kommune, Troms fylkeskommune og Statens vegvesen hvordan innbyggerne i Tromsø skal komme seg enklere fram i en by som vokser.

I den forbindelse vil det i løpet av høsten bli invitert til folkemøter for å høre innbyggernes mening om hvor det er behov for nye og bedre veier, bedre busstilbud, gang- og sykkelveier og bedre trafikksikkerhet. Først ute var folkemøtet på fastlandet, hvor flere hadde samlet seg på Tromstun skole for å stille spørsmål og dele sine innspill til styringsgruppa bak prosjektet.

Vil koste åtte milliarder

Ordfører Kristin Røymo innledet folkemøtet med å si at «Tenk Tromsø» kommer til å få betydning for hvor og hvordan man kommer til å bygge i Tromsø i fremtiden.

– Behovet vårt er en dialog med Tromsøs befolkning. Vi er ikke her for å presentere hvordan ting skal bli, men for å få viktige innspill fra folket.

Det er utredningsprosjektet «Transportnett Tromsø» som nå har blitt omdøpt til «Tenk Tromsø – vi beveger byen», og prosjektet danner grunnlaget for at Tromsø kan komme med i statens ordning for bymiljøavtaler – noe som vil øke statens andel i spleiselaget.

Ragni Løkholm Ramberg (Ap), leder i styringsgruppa for «Tenk Tromsø»-prosjektet og byråd for byutvikling i Tromsø kommune, kunne på folkemøtet opplyse at prosjektet har en kostnadsramme på åtte milliarder kroner, hvorav halvparten skal komme fra bompengeordningen.

– Trenger handling

Under folkemøtet var det flere som hadde innspill til hva som må utbedres i områdene rundt Kroken og Tromsdalen. Jens Aas i Kroken og omegn bydelsråd påpekte blant annet at bydelen er avhengig av bil på grunn av aktiviteter etter arbeids- og skoletid. Han var klar på at gangstier i området må opplyses, man må få bedre sykkelveier og bedre bussforbindelser.

– I tillegg mangler busstoppet på Lunheim god adkomst. Mange har bruk for bussen og kollektivtransport, men manglende adkomst, dårlig brøyting og ingen universell tilrettelegging hindrer dem. Det eksisterende veinettet må også utbedres, det må gjøres bedringer av fylkesvei 53 og vi trenger egne kollektivfelt til buss. Jeg føler at løsningene på problemene i vår bydel er der, men vi trenger handling, presiserte han overfor de tre etatene.

For mye trafikk

Torstein Steingård i Tromsdalen bydelsråd uttalte under møtet at bydelen ligger såpass nærme sentrum at innbyggerne ikke alltid er like avhengig av buss, men at problemene der i større grad dreier seg om stor gjennomgangstrafikk.

– Vi har blant annet en flaskehals for trafikk fra sør og opp Tromsdalen og vi trenger en bussluse. I tillegg mangler fortau og fotgjengerovergang ved «Raillkattlia». Jeg har også et hjertesukk når det gjelder Reinen skole og barnehage, som har sluttet å bruke fjæra fordi de må over en trafikkert vei med tungtransport. Det er heller ikke lagt til rette for å komme seg til gangbru, forteller han.

Andre i salen trakk også fram dårlig trafikksikkerhet på fastlandet. Deriblant ble det sagt at innbyggerne i Kroken ikke tør å la barna gå til skolen og heller velger å kjøre dem i frykt for trafikkerte veier. Det kom også kritikk fra de oppmøtte på grunn av få gang- og sykkelstier på fastlandet, og flere omtalte skoleveien til Tromstun skole som livsfarlig for barna.

En annen oppmøtt påpekte behovet for at etatene ser på områdene som ligger forbi Solligården:

– Innlandsveien har enorme trafikale problemer. Vi har ikke gangvei, ingen gatelys og mye trafikk til og fra Olavsvern. Det er like før vi får en dødsulykke der nå.

Problemer

Byråd for byutvikling forteller til iTromsø at det er deilig å være i gang med prosjektet – som skal sørge for at privatbilismen i Tromsø ikke øker selv om innbyggertallet i Tromsø er forventet å vokse med 20 prosent innen år 2030.

– Vi har ventet lenge på dette. Det er utrolig bra at det er så mange her og vi har fått mange bra innspill. De er veldig konkrete og det er noe av grunnen til at vi har disse møtene. De som bor her vet best hva som er problemene, og de er ganske enkle å fikse. Særlig hvis vi får midler til å gjøre det, og det er det «Tenk Tromsø» finansierer. Det er begrenset hvor mye vi klarer å utrede oss fram til, og av og til er det enkle ting å fikse som vi bare rett og slett ikke vet om. Da er det veldig nyttig for oss å få slike innspill fra folk. Det også hyggelig å se at mye av det vi har tenkt er veldig likt, blant annet når det gjelder det å ha en trygg skolevei, gode bussforbindelser og kort reisetid.