TV-aksjonen satte ny rekord for Vipps

Aldri før har så mange «vippset» i løpet av en dag.

VIPPS-REKORD: Aldri før har så mange brukt Dnbs betalingsapp Vipps som under TV-aksjonen på søndag. Illustrasjonsfoto: Dnb 

nyheter

Nesten 15 millioner kroner ble Vippset til Røde Kors under TV-aksjonen de siste dagene – og med det ble det satt ny rekord for betalingsappen. Søndag ble det nemlig gjennomført mer enn 200.000 Vipps-transaksjoner.

– Det er naturligvis ekstra gledelig å sette rekord når vi vet at mye av pengene som er vippset har gått til en god sak, sier Vipps-sjef, Rune Garborg i en pressemelding.

Les også: Så mye ga tromsøværingene til TV-aksjonen

Vippset selv også

Vipps sto særlig sentralt under P3-aksjonen, hvor tre av de fem millionene som ble samlet inn kom via Vipps.

– Vanligvis ligger antall transaksjoner på rundt 150.000, men tallet øker stadig. Vi har sett at vi har nærmet oss 200.000 på de mest travle dagene, og på søndag ble rekorden slått med god margin, sier Garborg.

Les også: Dette har aldri skjedd under TV-aksjonen før

I Dnbs pressemelding kommer det fram at banken har vært samarbeidspartner med TV-aksjonen i 43 år – og selskapet «vippset» selv et bidrag på 500.000 kroner til Røde Kors.

– Dnb bidrar til den store dugnaden ved at alle kontoer driftes gratis og er gebyrfrie. De setter opp Vipps til TV-aksjonen, og bidrar til opptellingen og rapporteringen på bøssetall i hele landet, sier Vibecke Østby, aksjonsleder for TV-aksjonen.

Les også: 219,8 millioner til årets TV-aksjon

219 mill. kroner

TV-aksjonen har hittil samlet inn totalt 219,8 millioner til Røde Kors sitt arbeid for sivile ofre for krig og konflikt. I Tromsø ble det totalt samlet inn 2.902.974 kroner, noe som gjør Tromsø til den kommunen i fylket som har bidratt mest totalt.