Det er ankesaken mellom Statens vegvesen og fylkeskommunen på den ene siden og Reinøya Reinbeitedistrikt på den andre siden som er på dagsordenen.

LES OGSÅ: Ingen avtale med reindrifta om Langsundforbindelsen

Det er den lange konflikten om trasévalg for ny vei forbi Stakkvika og nytt fergeleie i Sætervika helt nord på Reinøya som er bakgrunnen.

Reinbeitedistriktet har krevd stans i planene på grunn av det de mener er ulovlige vedtak. De har fått medhold i Nord-Troms tingrett om at det er begått så alvorlige saksbehandlingsfeil i løpet av den nesten 20 år lange planprosessen at den må reverseres.

Ingenting nytt

– Vi står fortsatt på det standpunktet. Det er ikke kommet nye momenter inn i saken sett fra vårt ståsted – og vi krever derfor at veiplanene stanses slik de nå er, sier Knut Helge Hurum, advokat for Reinøya Reinbeitedistrikt.

IKKE FORNØYDE: Representantene Johan Daniel Turi (til venstre), Anders Gaup og Issat Turi for Reinøya Reinbeitedistrikt var på plass under debatten. I bakgrunnen advokat Knut Helge Hurum.

Det han mener er den alvorligste saksbehandlingsfeilen er at det ikke er gjennomført en såkalt konsekvensutredning, en KU, for tunnel- og veiprosjektet – selv om det stilles krav om dette i lovverket.

– Vi har krevd at de skal gjennomføres en KU helt siden 2003, men ikke fått den gjennomført før det ble fattet vedtak om Langsundforbindelsen, sier Hurum.

Det er gjennomført forhandlinger mellom veivesenet og reindriftsnæringen for å se om det er mulig å komme til en minnelig løsning, men så langt har forhandlingene vært fånyttes.

– Det har ikke vært et godt nok innhold i tilbudene fra veivesenet, og det har ikke vært noe å bygge videre på, sier Hurum.

Må kanskje rykke tilbake til start

Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo (Sp), ønsker ikke å spekulere i et eventuelt tap i ankesaken – og hvilke konsekvenser det i så fall ville få.

– Det vil man måtte komme tilbake til dersom det skulle skje, sier han til iTromsø.

Ifølge ham har man både en plan B og plan C, men vil ikke forskuttere noe rundt utfallet i lagmannsretten.

– Det er flere alternativer i tilfelle tap. Et kan være at man må gjøre en ny vurdering av trase. Et annet kan være at det fremmes en ny eller justert reguleringsplan, sier han.

Vil gjennomføre

Vegvesenets advokat, Johan Fredrik Remmen, er ikke enig i motparten fremstilling av saken.

Han mener på sin side at den formelle feilen som er begått med tanke på KU ikke ville ha hatt noen reell betydning for trasévalg eller plassering av fergeleie.

– Det er det som er kjernen i saken. Ville man ha valgt en annen strekning av veien forbi Stakkvika eller nytt fergeleie? Nei, det mener vi at det ikke ville ha skjedd, sier han.

UENIGE: Statens vegvesens Guttorm Isaksen (til høyre) har ikke blitt enig med Reinøya Reinbeitedistrikts Johan Daniel Turi, Anders Gaup og Issat Turi om veivalgene for Langsundforbindelsen.

Derfor har veivesenet og fylkeskommunen anket dommen fra tingretten, og man krever at dommen settes til side – og at en planlagt ekspropriering av veigrunn gjennomføres etter et vedtatt skjønn.

Liten påvirkning

Remmen mener som sagt at en formell KU ikke ville ha påvirket valget av trase og fergeleie. Dessuten mener han at reindrifta argumenterer på galt grunnlag når de hevder at næringen vil bli skadelidende.

– Reinøya er en av de sommerbeitene som vil bli minst påvirket av inngrep, sier han.

Ifølge Remmen har man prøvd å komme i dialog med reinnæringen om hvordan man skal kunne avbøte eventuelle skadevirkninger for reindriften.

– Det er imidlertid ikke noe næringen har hatt særlig stor interesse for, sier han.

Ankesaken i lagmannsretten er beregnet å holde på hele uka, blant annet skal retten på befaring i de aktuelle terrengområdene.